Twinkle | Digital Commerce

Beslist.nl dreigt grote klanten kwijt te raken

2017-05-27
180101
  • 2:29

Bol.com, Wehkamp.nl en Coolblue zullen geen conversiepixels van Beslist.nl plaatsen op hun sites. Het webwinkelplatform zou daarmee te veel data van klanten in handen krijgen. Eerder al liet Fonq.nl weten de samenwerking met Beslist.nl op te zeggen als de pixel verplicht wordt gesteld.

Beslist.nl is bezig met de migratie naar een nieuw businessmodel. Het wil helemaal af van klikvergoedingen (cpc) en alleen nog verkoopcommissie (cps) innen van klanten. Om de verkopen te kunnen registreren, zo zegt Beslist.nl, moeten adverteerders een conversiepixel op de bedankpagina’s van hun websites plaatsen. Daarmee krijgt het bedrijf inzicht in alle orders van aangesloten webwinkeliers, ook als die niet via Beslist.nl zijn binnengekomen.

Dat online retailers niet onverdeeld enthousiast zijn over de methodiek, bleek al. In een ingezonden stuk op deze site verweerde Beslist.nl zich tegen de klachten van onder meer Jeremiah Albinus, online marketing manager van Fonq.nl. Maar de vragen bleven.

Trojaans paard
Albinus noemde de conversiepixel onder het verweer ‘een Trojaans paard’. Hij schreef onder meer: ‘Met de koopdata kan Beslist niet alleen zijn eigen platform optimaliseren, maar voornamelijk ook heel gericht verkeer inkopen via Google Adwords om zich sterker tussen de zoekmachine en de retailers te positioneren dan het nu al doet en kliks af te vangen in plaats van meer organische leads te genereren.’ Fonq.nl liet weten de samenwerking met Beslist.nl op te zeggen als de nieuwe voorwaarden voor het bedrijf gaan gelden.

Geen pixels van derden op Bol.com
Een rondvraag van Twinkle leert dat Fonq.nl daarin niet alleen staat. Ook Twinkle100-topspelers Bol.com, Wehkamp.nl en Coolblue zullen de nieuwe voorwaarden niet accepteren. ‘Primair is dit een kwestie tussen Beslist.nl en de verschillende handelspartijen’, reageert Michel Schaeffer, marketingdirecteur van Bol.com. ‘Maar ik kan wel zeggen dat het niet ons beleid is om pixels van derde partijen op onze site te plaatsen.’

Wehkamp.nl: ’Alsof je met jezelf concurreert’
Alexander van Slooten, marketing technology director bij Wehkamp.nl, is explicieter: ‘Als Beslist.nl vasthoudt aan het nu voorgelegde cps-model, zullen wij met ze stoppen.’ Hij wijst erop dat Beslist.nl met de data gerichter kan targeten: ‘Het begint al op Beslist.nl zelf: de ranking van zowel de producten op de overzichtspagina’s als van de retailers op de productpagina zal bepaald worden door de conversie. Daarnaast weet Beslist.nl bijvoorbeeld precies wat de conversie is van een productpagina en wat het als optimum kan bieden in Google. Voor grotere retailers is het dan alsof je met jezelf aan het concurreren bent.’ Van Slooten wijst er daarnaast op dat de voorgestelde tarieven (een percentage over de bruto verkopen) voor veel categorieën ‘veel te hoog’ zijn en dat de marges bij eventuele retouren al snel ‘verdampen’.

‘Niet in het belang van klanten Coolblue’
Ook Nick Lenten, directeur tevreden klanten bij Coolblue, noemt zowel de conversiepixel als de voorgelegde verkoopcommissies onoverkoombaar. ‘Deze conversiepixel is niet in het belang van onze klanten. En de commissies staan niet in verhouding tot de meerwaarde die wordt geleverd. Als ze dit bij Beslist.nl doorzetten, dan gaan we niet met ze door.’
  
NB: Beslist.nl was vanochtend niet in de gelegenheid te reageren op de uitspraken van genoemde grote klanten.