Twinkle | Digital Commerce

‘Consumenten kopen frequenter online, besteden minder per keer’

2017-11-11
180101
  • 1:26

Consumenten kopen levensmiddelen frequenter online dan vorig jaar, maar besteden minder per keer. Dat blijkt uit onderzoek van Flycatcher Internet Research in opdracht van Deloitte. Momenteel winkelt 6 procent van de Nederlanders online bij een supermarkt, een verdubbeling van het aantal in 2013.

Het onderzoek is onder meer dan 2.400 consumenten gehouden en brengt hun beweegredenen ten opzichte van de winkelkeuze en het koopgedrag in kaart. Een deel van de studie bestond uit vragen over online boodschappen doen.

Online bestedingen verdrievoudigd
De freqentie van de online bestellingen is met 70 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Ondanks dat nu per order minder (76 euro) wordt besteed dan in 2013 (103 euro), is het totaal aan online bestedingen verdrievoudigd doordat er vaker wordt geshopt.

Weinig animo
Veel consumenten staan er nog niet voor open om hun boodschappen online te doen. Op de vraag of zij in de toekomst hun levensmiddelen in een websupermarkt zullen kopen, antwoordt 58 procent dat hij dit ‘waarschijnlijk niet’ zal doen. 27 procent zegt zelfs ‘zeker niet’ zijn boodschappen online te kopen. Als reden wordt opgegeven dat de producten niet vastgehouden kunnen worden (45 procent) en dat er verzendkosten betaald moeten worden (43 procent).

Afhalen niet populair
Thuisbezorging neemt in vergelijking met vorig jaar toe in populariteit, terwijl minder consumenten hun online order willen afhalen bij een supermarkt of een afhaalpunt. 74 procent zegt daarnaast niet bereid te zijn om extra te betalen voor het afhalen bij een pick up point of supermarkt. Voor thuisbezorging wil 59 procent wel extra geld neertellen.

Lees ook:
-
‘Weinig concurrentie remt groei online boodschappenmarkt’ (30-5-2014)
-
‘Consument haalt boodschap online minder bij supermarkt’ (12-6-2014)