Hema organiseert op 10 september zijn eigen blog academy evenement om deelnemers te leren hoe zij professioneel kunnen bloggen. Na afloop van het event worden zij uitgenodigd om vaste blogger voor Hema te worden.
Hema nodigt samen met Fashiolista Agency schrijvers via social media en een aparte website uit om zich aan te melden: ‘Word blogger voor Hema. Schrijf je in voor de Hema blog academy’, luidt de oproep. De nummer 8 van de Twinkle100 geeft deelnemers ‘een speciaal kijkje achter de schermen van Hema’. Zij krijgen les van modeblogger Yara Michels en een plek in het Hema-bloggersteam.
Open keuken
Het evenement sluit aan bij een nieuwe manier van personeel werven, waarbij de retailer zijn bedrijf openstelt voor geïnteresseerden. Coolblue organiseerde bijvoorbeeld in juni een 'open IT-avond' waarvoor mensen waren uitgenodigd die ’want to know everything about DevOps, IT Architecture, API's, Distributed Systems and Scalability’. Zij kregen een kijkje in de technische keuken, zoals Zalando dat momenteel biedt aan 'hackers' in Berlijn. Vanavond is de tweede editie van Coolblue's event.
Moeilijk
Hema lanceert in september zijn Britse webwinkel, na de reeds gemaakte start met e-commerce in Frankrijk, Duitsland en België. Ondanks de uitbreiding online heeft Hema het moeilijk. De keten, in handen van het Britse Lion Capital, kwam eind vorige maand nog in het nieuws omdat het pauzes van werknemers niet langer door zou willen betalen. Afgelopen jaar liep Hema's omzet met 5 procent terug.
Interessant! Maar dus erg sterk gericht op fashionbloggers en niet voor mensen die HEMA als Nederlands merk ook best een warm hart toedragen?
Slimme move van Hema. Daarmee onderkennen ze het belang van content marketing. Als sympathiek merk zal het ze ongetwijfeld lukken een flink aantal bloggers op deze manier aan zich te binden. Origineel idee, en het past volgens mij ook goed bij het merk Hema.
@ Dirkjan: Achter de wervingswebsite zit een formulier waarin Hema vraagt naar de specifieke (Hema-)productinteresses van de potentiële bloggers: beauty, mode, wonen, eten en drinken of foto. Het gaat dus wel verder dan alleen mode. Tussen de regels door lees je wel dat ze zich richten tot Hema-fans, waarvan er natuurlijk inderdaad veel zijn in Nederland.
Als je je inschrijft kun je aangeven binnen welke categorie je favoriete Hema-producten vallen. Ook staat in de oproep dat Hema op zoek is naar mensen die 'dol zijn op Hema en een vlotte pen hebben'. Dus niet alleen gericht op fashionbloggers. Wel krijgen deelnemers les van een fashionblogger.
Erg slim van de Hema om zo te werken aan kwalitatieve content maar ik zie (behalve dan ervaring opdoen) niet echt de meerwaarde voor bloggers om te gaan schrijven voor de Hema.
Of is het zo dat als je voor de Hema schrijft je in blogland ineens superveel aanzien krijgt? Of dat je je CV ermee kan opsieren?
Ik denk dat de HEMA op deze manier hoopt dat ze via externe blogs aan links kunnen komen die er natuurlijk uitzien. Verder is het op dit moment echt belangrijk dat je artikelen uniek en interessant moeten zijn voor de lezers.