Twinkle | Digital Commerce

Mexx: ‘Sluiten van webshop was de beste beslissing’

2017-11-08
180101
  • 1:37

De herpositionering van Mexx wordt offline langzamerhand zichtbaar door onder andere de sluiting van het vlaggenschip in de Kalverstraat. Ook is de webshop al enige tijd uit de lucht voor een redesign. ‘De beste beslissing die we konden maken.’

Chief creative officer Julia Hansen geeft dit een half jaar na het sluiten van de webwinkel aan in een gesprek met FashionUnited. ‘Tegelijkertijd was dit ook een ontzettend moeilijke beslissing’, voegt ze toe. ‘We zijn erg blij dat we vanaf “nul” weer kunnen opbouwen met Mexx, zonder lastenposten.’

Na twintig jaar weg uit de Kalverstraat
Eén van de lastenposten was de flagship store in de Amsterdamse Kalverstraat, een pand dat Mexx al twintig jaar huurde. Deze vestiging is gesloten ‘wegens huurbeperkingen’. Ook past de Kalverstraat, met al zijn toeristen, niet meer bij het nieuwe imago van de retailketen, meent Hansen. In een van de Negen Straatjes opende Mexx een pop-up store met de naam ‘Four’ om de Amsterdamse roots van het bedrijf te tonen. ‘De Negen Straatjes is een high street locatie. Dat past beter bij ons imago van nu’, aldus Hansen.

Tassen en denim
Mexx heeft het assortiment uitgebreid met een eigen tassenlijn en het heeft plannen om ook een denim-lijn te ontwikkelen. ‘Mexx moest weer brutaal en fun worden’, zegt Hansen. ‘Dat is echt Amsterdams. Het merk Mexx is weggelopen van zijn roots en is weer terug. En we doen het nu ook goed: de sales gaan omhoog.’

Reacties op sluiten van webshop
Mexx zorgde voor een hoop reacties toen het begin dit jaar bekendmaakte dat het zijn webshop uit de lucht wilde halen voor een herpositionering. Het bedrijf had net een paar maanden een nieuwe webwinkel online, maar wilde hier niet meer mee verder. Hansen vertelde Twinkle toentertijd in 2015 met een amazing nieuw online platform te willen komen.

Lees ook:
-
5 vragen over Mexx’ gesloten webshop (3-3-2014)