Twinkle | Digital Commerce

CBS: groei webwinkelomzet iets geremd

2017-11-08
180101
  • 1:20

Winkeliers die primair op afstand verkopen, waaronder postorderbedrijven en vooral webwinkels, hebben afgelopen juli 7,2 procent meer omzet geboekt dan in dezelfde zomermaand vorig jaar. De groei is kleiner dan die in de eerste helft van dit jaar.

Dat blijkt uit cijfers die het CBS vanochtend heeft gepubliceerd. In de eerste zes maanden van dit jaar kwam de groei van de postorderbedrijven en internetwinkels uit op 10 procent, rapporteerde Twinkle vorig maand. De ontwikkeling was nagenoeg gelijk aan die van het hele afgelopen jaar.

Marktaandeel
De toename van 7,2 procent in juni duidt op een lichte groeistagnatie, al moet de toekomst uitwijzen of het om een enkel dipje gaat. Ondertussen blijven verkopers op afstand marktaandeel winnen ten opzichte van hun collega’s in de winkelstraat; over de hele linie kwamen de detailhandelsbestdingen afgelopen juli 0,7 procent hoger uit, vooral ten gevolge van een hogere afzet; het verkochte volume groeide met 1,5 procent, de prijzen daalden met 0,8 procent. Zowel in de food (min 0,2 procent) als in de non-food (min 1,4 procent) zijn producten in de eerste volle zomermaand goedkoper geworden.

Omzet- en afzetontwikkeling
Onderstaande grafiek brengt de omzet- en afzetontwikkeling van de detailhandel in beeld:

‘Via postorder en internet’
Het CBS brengt maandelijks alleen de procentuele omzetontwikkeling van de Nederlandse detailhandel in kaart. De genoemde groeicijfers betreffen de detailhandelaren ‘via postorder en internet’. Ze geven geen beeld van de totale online detailhandelsverkopen, benadrukt het CBS; de omzet die ‘reguliere winkelbedrijven’ via internet realiseren wordt in andere categorieën geboekt.