Google introduceerde deze week zogenoemde structured snippets. Door Google interessant en relevant bevonden informatie van websites, bijvoorbeeld over producten, wordt getoond onder de zoekresultaten.
Google kondigde de introductie van structured snippets op zijn Amerikaanse thuismarkt aan met een voorbeeld van een zoektocht naar een camera. Term: nikond7100. Onderaan krijgen zoekers informatie voorgeschoteld over resoluties, afmetingen en gewicht:
Datatabellen
Structured snippets zijn de vrucht van een samenwerking tussen de onderzoeksafdeling en de afdeling die verantwoordelijk is voor de zoekmachine, laat Google weten. ‘Het WebTables research team heeft gewerkt aan het extraheren en begrijpen van data in tabellen op internet, om bepaalde relevante data naar de oppervlakte te kunnen brengen’, verklaart de zoekgigant enigszins cryptisch.
Algoritmes
Google gebruikt onder andere zelflerende algoritmes om interessante tabellen van oninteressante te onderscheiden. Feitelijk maakt Google een ranking van gerelateerde data bij een zoekterm, waarvan er maximaal vier worden getoond op de resultatenpagina’s. De inhoud en kwaliteit van de snippets hangen af van de content op de achterliggende pagina. Google belooft de relevantie en accuratesse de komende tijd nog te zullen verbeteren.
Relevanter verkeer
Met de nieuwe feature hoopt Google gebruikers van zijn zoekmachine beter duidelijk te maken wat ze op een website kunnen vinden als ze uitklikken. Dat zou webwinkeliers relevanter bezoek en daarmee een hogere conversie kunnen opleveren. De structured snippets van Google zijn vooralsnog niet te zien in de Nederlandse zoekresultaten.
Vraag is altijd of het ook een blijvende feature is. Google probeert vaak nieuwe zaken uit maar vaak stopt men er ook weer mee. Ik verwacht dat deze feature alleen bij zeer specifiek gerichte productgerelateerde zoekopdrachten weergegeven gaat worden. Even afwachten dus.
Dit kan een toegevoegde waarde zijn, al moet het niet onder alle zoekresultaten komen te staan. Immers krijgt men er dan per pagina 20 regels aan informatie bij, waardoor de compactheid (het fijne van google) van de zoekresultaten deels verloren gaat. Maar we zullen zien of dit een succes wordt of niet!