Twinkle | Digital Commerce

Hema investeert in online only assortiment

2017-11-08
180101
  • 1:51

Hema gaat het assortiment uitbreiden dat alleen in de webwinkel van de keten te koop is. Dat heeft ceo Ronald van Zetten gisteren laten weten op een persconferentie. De Nederlandse winkels van de keten krijgen een internetzuil.

De afgelopen maanden zijn honderden winkels van Hema voorzien van een nieuwe uitstraling. Het bedrijf speelt meer in op impulsaankopen en emotie. Er staan voortaan tafels in de winkel, waarop producten liggen uitgestald, er is een nieuwe cadeaulijn met ‘blijmakers’ gecreëerd en de categorieën beauty en food kregen een makeover. Nieuwe pay-off: 'Hema maakt gewoon bijzonder'.

Online veranderingen
Ook online zijn er veranderingen aangebracht. 'We gaan nog meer assortiment toevoegen, dat we niet in de winkel hebben, maar dat alleen online is', tekende RetailDetail op uit de mond van Van Zetten. In een persbericht laat de keten weten dat de winkels zullen worden voorzien van 'een internetzuil waar artikelen die niet (meer) in de winkel verkrijgbaar zijn direct besteld kunnen worden op Hema.nl.'

Cross-channel
De nummer 8 van de Twinkle100 biedt webshoppers al vele jaren de mogelijkheid om online bestelde orders in de winkel op te pikken. Eenmaal op de winkelvloer kopen veel van de afhalers iets extra. Later verschafte Hema webshoppers online inzicht in winkelvoorraden. De store checker kreeg ook een plek in de vorig jaar gelanceerde mobiele site en apps. Overigens experimenteerde Hema al eens met bestelzuilen op de winkelvloer.

Verlies
Hema heeft het moeilijk. De keten, in handen van het Britse Lion Capital, leverde afgelopen boekjaar 5 procent van zijn omzet in en er werd 16,4 miljoen euro verlies geleden. De verliezen worden onder andere gerelateerd aan de toegenomen concurrentie van online spelers. Ondertussen ziet de keten mogelijkheden om zelf meer te gaan verdienen uit internetverkopen in binnen- én buitenland. In eigen land bracht Hema afgelopen jaar een notarisservice en een zorgverzekering online. Begin dit jaar volgden een 3D printing service.

Blog academy
Vorige week opende Hema de poort voor duizend nieuwe bloggers, die binnen de blog academy minimaal een half jaar lang toegang hebben tot lessen en feedback. In ruil voor het potentiële bereik leveren de bloggers content voor Hema, die het bedrijf kan gebruiken om beter vindbaar te worden en producten te helpen verkopen.