Twinkle | Digital Commerce

Online reisbedrijven tonen nog altijd misleidende aanbiedingen

2017-11-11
180101
  • 1:27

Online reisaanbieders tonen nog altijd niet direct de volledige prijs voor vluchten, hotels en autoverhuur op de website. 80 procent van de bedrijven lokt consumenten nog steeds met te lage prijzen, ondanks waarschuwingen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Dat meldt de Consumentenbond vanochtend op basis van eigen onderzoek. De bond onderzocht de websites en aanbiedingen van 54 reisorganisaties, luchtvaartmaatschappijen, busbedrijven, auto- en camperverhuurders en verhuurders van vakantiehuizen.

Arke.nl en Travelbird
Arke.nl prijst een reis naar Griekenland bijvoorbeeld aan voor 285 euro, maar in het bestelproces bijkt die ineens 459 euro te kosten. Bij online speler TravelBird kost een aanbieding voor een verblijf aan de Normandische kust niet de geadverteerde 79 euro, maar 419 euro. Volgens de Consumentenbond verzwijgt Travelbird hier namelijk de minimale verblijfsduur van vier nachten en 20 euro administratiekosten.

Autoverhuur
Bij verhuurders van campers en auto’s overtreden zeven van de acht onderzochte bedrijven de Reclamecode Reisaanbiedingen, door aanbiedingen op de site te plaatsen zonder aan te geven wanneer die beschikbaar zijn. ‘Het is zoeken naar een speld in een hooiberg’, gaf Hertz zelf toe aan de Consumentenbond.

Boete van 450 duizend euro
Sinds vorig jaar controleert de ACM extra streng het prijsbeleid van reisorganisaties. Vaak wordt er laat in het bestelproces vermeld welke extra kosten er verbonden zijn aan een vliegreis of vakantie. De boete voor dergelijke 'misleiding' staat op maximaal 450 duizend euro.

'Wij hebben geconstateerd dat het nu heel veel beter gaat', laat een woordvoerder van de ACM aan Twinkle weten. 'Toch lopen we nog steeds wel tegen zaken aan. Op dit moment lopen er onderzoeken naar verschillende bedrijven in de gehele reisbranche. We hebben nog geen boetes uitgedeeld.'