Twinkle | Digital Commerce

Alipay wil schakel zijn tussen Amerikaanse retailers en Chinezen

2017-05-27
180101
Alipay wil meer Amerikaanse retailers aan Chinese consumenten laten verkopen. Om dat te bewerkstelligen heeft het de nieuwe betaaldienst Alipay ePass ontwikkeld, waarmee betalingen vanuit China sneller gerealiseerd moeten worden.

Alibaba’s Alipay werkt al samen met Westerse bedrijven als H&M, Gilt en Airbnb, zo schrijft Recode. Chinese consumenten kunnen op de sites van deze bedrijven via Alipay afrekenen in plaats van hun creditcard. Ook ging het een partnership aan met Stripe voor de klanten van de betaaldienst. Al deze samenwerkingen met internationale partijen wil het betaalbedrijf nu verder uitrollen.

Logistiek & marketing
Westerse kleding en beautyproducten worden steeds populairder in China. Alibaba helpt Alipay in zijn ePass-programma door Amerikaanse retailers marketing support in China te bieden. Ook kan de betaaldienst gebruik maken van een niet nader genoemde logistieke partner van Alibaba om producten vanuit de VS snel bij de Chinees te krijgen.

Singles Day
Alibaba lijkt sinds zijn beurgang een charmeoffensief voor buitenlandse retailers te zijn gestart. Begin deze week kondigde het bedrijf aan dat internationale merchants dit jaar voor het eerst via de platforms van Alibaba kunnen profiteren van Singles Day, de belangrijkste e-commerce dag in China. Oprichter Jack Ma zei eerder al in een interview na de beursgang ook uit te willen breiden in de Verenigde Staten en Europa.