Twinkle | Digital Commerce

Outfittery werft klanten met 'mannenscanner'

2017-05-27
180101
  • 2:05

De technische universiteit in München bouwde in opdracht van Outfittery een scanapparaat dat de maten van mannen eenvoudig in kaart brengt. De personal shopping service wil kiosken met de apparatuur gaan plaatsen op vliegvelden en andere openbare plekken.

De driedimensionale mannenscanner meet de maten van mannen in 10 seconden via infrarood, tot de centimeter nauwkeurig. Alleen jassen hoeven uit; mannen kunnen broeken en truien gewoon aanhouden. De mannenscanner is al te vinden in de showroom van Outfittery in thuishaven Berlijn. Een prototype deed vorige maand ook al even ons land aan.

Zeven steden
Outfittery gaat in 2015 een half jaar on tour met de (door een vrouw) bemande scanapparatuur in Duitsland; mannen in zeven verschillende steden kunnen hun maten kosteloos laten meten, waarna ze die krijgen toegestuurd via e-mail. Voor Outfittery is het een mooie manier om nieuwe klanten voor zijn persoonlijke winkelservice te werven.

De driedimensionale mannenscanner is gehuisvest in een soort groot uigevallen paskamer, die moet lijken op de dozen waarin Outfittery kleding verzendt:  

 Vaste plek
Eind volgend jaar moeten de scanners een vaste plek krijgen in alle grote Duitse steden. Behalve op vliegvelden moet de apparatuur ook beschikbaar komen in onder andere winkelcentra en banken. Volgens The Hypertimes, een Duitse vaktitel, voert Outfittery al gesprekken met winkelvastgoedpartijen en luchthavens.

Curated shopping service
Outfittery is een Duitse curated shopping service voor mannen, die zich laat vergelijken met The Cloakroom uit ons land en met voorloper Trunk Club uit de Verenigde Staten; klanten van Outfittery kunnen zich op afstand laten helpen door personal shoppers, die op basis van hun voorkeuren outfits samenstellen en toesturen. Vervolgens kunnen de mannen zelf bepalen wat ze willen houden en de rest terugsturen.

Concept store
Outfittery opende in juni een permanente concept store op een vliegveld in Hamburg. De producten in de winkel zijn niet direct te koop. Doel is om reizende mannen, die wat tijd te spenderen hebben op Hamburg Airport, kosteloos te adviseren over hun kledingstijl. Op hun verzoek kunnen complete outfits naar hun huisadres worden gestuurd, om ze daar op het gemak te passen en eventueel te houden.

Internationale expansie
Outfittery ontving eerder dit jaar een kapitaalinjectie van 13 miljoen euro voor verdere internationale expansie. Het bedrijf, op dat moment actief in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, startte kort daarna met activiteiten in Nederland. Outfittery heeft de ambitie om snel op te schalen het bedrijf streeft naar Europees marktleiderschap, aldus medeoprichter Julia Bösch, die eerder werkzaam was voor Zalando. Bij Outfittery zijn vele tientallen style experts werkzaam, zonder uitzondering vrouw.