Twinkle | Digital Commerce

Alibaba introduceert Black Friday online in China

2017-05-27
181101

Alibaba brengt de jaarlijkse Amerikaanse shopfeestdag Black Friday naar China. Het bedrijf maakt het via Alipay ePass voor retailers in de Verenigde Staten mogelijk om op die dag gemakkelijker aan Chinese consumenten te verkopen.

Black Friday, dit jaar op 28 november, staat wereldwijd bekend als dé shopdag in de VS. Consumenten staan vaak ’s avonds al in een lange rij om vanaf drie uur ’s nachts te profiteren van hoge kortingen. De digitale variant op dit shopfeestje is Cyber Monday (dit jaar op 1 december).

Profiteren
Alibaba, dat vorige week zijn eigen Black Friday/Cyber Monday vierde onder de naam Singles Day, wil Chinezen nu ook laten profiteren van de lage prijzen aan de andere kant van de oceaan. Belangrijker nog; het wil Amerikaanse retailers laten profiteren van de vele Chinese online shoppers.

Alipay ePass
Retailers kunnen zich aanmelden voor de Alipay ePass-dienst, waardoor zij op hun eigen site Alipay als betaalmiddel kunnen voeren. Ook worden prijzen voor Chinese shoppers in de lokale munteenheid getoond. EPass helpt Amerikaanse partijen daarnaast om producten snel bij de klant te krijgen via het China Smart Logistics Network, voor 48 procent in handen van Alibaba, schrijft Internet Retailer. Verkopen kan tijdens Black Friday ook op Alibaba’s platformen Tmall en Taobao.

Tijd rijp
Alibaba geeft aan dat het nu tijd is geworden om Black Friday in China te introduceren. Sinds dit najaar is de e-commerce reus door zijn beursgang sterker verbonden met de online handel in de VS. Eerder hielp Alibaba buitenlandse retailers al te profiteren van China’s Singles Day. ‘Dit kan een mondiaal e-commerce feest worden’, sprak Tmall-ceo Wang Yulei zijn wens uit.