Twinkle | Digital Commerce

Amazon helpt consument aan loodgieter en elektricien

2017-05-27
180101
  • 1:10
Amazon heeft zijn plannen voor de opening van een marktplaats met lokale diensten concreet gemaakt. In New York, Los Angeles en Seattle kunnen consumenten nu naast producten ook een overzicht vinden van loodgieters en elektriciens uit de buurt.

De dienstverleners worden op de productpagina’s van Amazon.com weergegeven, met reviews van eerdere klanten. Ook hebben de lokale bedrijven een eigen profielpagina met daarop extra informatie en een beschikbaarheidkalender. Consumenten kunnen zo snel zelf een afspraak maken. De diensten kunnen samen met de producten worden afgerekend in de checkout.

Background check
Hoeveel Amazon opstrijkt voor zijn rol als tussenpersoon is onduidelijk. The Wall Street Journal, dat met een insider sprak, meldt dat de e-commerce reus backgrounds checks wil houden en wil controleren of de bedrijven wel goed verzekerd zijn voor de uitvoering van hun diensten.

Miljardenmarkt
Amazon komt met zijn nieuwe service in het vaarwater van concurrenten als Yelp, waar onder andere babysitters en verhuizers op geïndexeerd staan. De stap is niet onlogisch, aangezien er in de VS veel geld wordt verdiend aan de verkoop van diensten via internet. Marktanalisten geven aan dat de Amerikaanse markt voor huisonderhoud (het inhuren van klusjesmannen) alleen al 250 miljard dollar waard is. Amazon zal zijn positie als tussenpersoon voor derde partijen dus alleen maar vergroten.