Twinkle | Digital Commerce

Daniel Ropers: ‘Nederland hooguit bijvangst voor Amazon’

2017-11-08
180101

Daniel Ropers ziet de concurrentiestrijd met Amazon op de digitale leesmarkt met vertrouwen tegemoet. De managing director van Bol.com verwacht niet dat Amazon hier snel een brede webwinkel zal openen: ‘Dat is niet rationeel. Nederland is een ontzettend goed e-commerce land.'

Vanochtend gingen de digitale deuren van Amazon.nl open. Op de site komen twintigduizend Nederlandstalige e-books te koop, minder dan Bol.com te bieden heeft. Amazon’s aanbod in andere talen is wel groter.

E-books in Nederland
Ropers ligt niet wakker van Amazon, zegt hij zelf. Hij heeft eerder andere grote Amerikaanse internetbedrijven hun entree op onze digitale leesmarkt zien maken: ‘Er zijn ruim al ruim honderdvijftig aanbieders van e-books in Nederland, waaronder Apple en Google. Toch kiest 60 procent van de digitale lezers voor Bol.com. Al een kwart van de fictie die we verkopen gaat als e-book over de toonbank.’

Leesfeestje
Tegen Twinkle herhaalt Ropers zijn uitspraak op de NOS-radio van vanochtend: Amazon komt laat op het digitale leesfeestje dat hier al door ruim honderdvijftig partijen wordt gevierd. Hij vraagt zich hardop af hoe welkom een nieuwe partij is die werkt met een gesloten systeem in een open markt. Hij wijst op de fijnafstemming van Bol.com’s digitale leesaanbod op de Nederlandse consument, op investeringen in het gebruiksgemak en op een test van de Consumentbond waaruit Amazon’s Kindle slecht en de Kobo (die Bol.com verkoopt) goed naar voren kwam.

Gallisch dorpje
Behalve digitale boeken zijn er op Amazon.nl alleen e-readers te koop. Ropers denkt niet dat Amazon snel werk zal maken van een brede Nederlandse webwinkel: ‘Aandeelhouders verwachten van Amazon een rationele strategie. Daarin past het streven om succes te halen op grote markten als China en India. Niet de bestorming van een Gallisch dorpje als Nederland. Zeker niet in een tijd waarin de barbaren, om de analogie met Asterix en Obelix door te trekken, elders hun slag slaan.’

Hoge servicegraad
Technisch hoeft het voor Amazon niet moeilijk te zijn om in Nederland te beginnen, aldus Ropers: ‘Dan gaat het om een vertaalde kopie van het Duitse aanbod, bijvangst. Amazon heeft nog nooit de ambitie getoond om dingen in ons land beter te doen dan ze nu voor elkaar zijn. Dat valt ook niet mee, want Nederland is een ontzettend goed e-commerce land. We hebben een hele hoge servicegraad, met leveringen binnen 24 uur, heel veel afhaalpunten en achteraf betalen.’

Plaza
Amazon is nog nooit in zo’n ontwikkelde markt gestapt, aldus Ropers. Ook op prijs zal het Amerikaanse bedrijf het volgens hem niet winnen van het aanbod dat Bol.com met zijn Plaza-partners te bieden heeft. ‘Wij bundelen de energie en creativiteit in onze markt. Op jaarbasis tekenen onze Plaza-partners al voor een omzet van ruim 100 miljoen euro, wat goed zou zijn voor een plek in de top van de Twinkle100. We doen er alles aan om samen het beste te bieden voor de klant.’