Twinkle | Digital Commerce

Drie op tien Nederlandse retailers wil samenwerken met Amazon

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:54
 
Amazon wordt door retailers in ons land niet alleen maar als de grote boze reus beschouwd. 29 procent van de b2c-ondernemers ziet een samenwerking met de Amerikaanse e-commerce gigant wel zitten. 7 procent is zelfs al partner.
 
Dat blijkt uit een rondvraag onder 164 vertegenwoordigers van retailbedrijven, de afgelopen weken door GfK uitgevoerd in het kader van Shopping2020. In opdracht van het onderzoeks- en actieprogramma werden daarnaast 337 Nederlandse experts om hun mening gevraagd.
 
Positief en negatief
De komst van Amazon in Nederland zorgde deze week voor een hoop discussie onder retailpartijen. Uit het GfK-onderzoek blijkt dat een derde van de ondervraagde Shopping2020-experts denkt dat het handelsplatform een positieve invloed zal hebben op de marktpositie van zijn organisatie. Daar tegenover staat dat een derde van de partijen denkt dat Amazon een negatieve invloed heeft op het bedrijfsresultaat.

Vijand dichtbij houden
‘Aan de ene kant biedt Amazon als “online warenhuis” veel kansen voor Nederlandse retailers, nu al in het buitenland, straks ook in Nederland. Aan de andere kant zal Amazon zeker impact hebben op de Nederlandse markt’, legt Marco Wolters, head of retail bij GfK, uit. ‘Het gaat hier immers om een groot online handelsplatform met een enorm online traffic. Dan is het logisch dat veel retailers voor de “if you can’t beat them, join them”-strategie kiezen.’

‘Laat maar komen’
Van de 337 b2c-experts die Amazon als de grootste internationale uitdager zien, zegt 33 procent ‘laat maar komen, wij hebben een concurrentievoordeel’. Uitspraken met soortgelijke strekking deed Daniel Ropers, managing director van Bol.com, eerder deze week tegen Twinkle. Kitty Koelemeijer, hoogleraar retail aan Nyenrode Business Universiteit stelt dat Nederlandse consumenten verwend zijn door grote webwinkels als Bol.com, Coolblue en Wehkamp. 'Zij evenaren het serviceniveau van Amazon en excelleren in klanttevredenheid. Nederland zou wel eens de eerste markt in Europa kunnen zijn waar Amazon het moeilijk krijgt.’

Businessmodel aanpassen
28 procent van de ondervraagde Shopping2020-experts die Amazon als de internationale speler zien die (anders dan bijvoorbeeld Zalando of Alibaba) de meest negatieve impact gaat hebben op zijn bedrijfsresultaat zegt zijn businessmodel te zullen aanpassen op de verdere komst van Amazon in Nederland. 27 procent zegt het allemaal nog even af te wachten en voorlopig niet in actie te komen. De reden hiervoor is meestal een fors kostenplaatje.