Twinkle | Digital Commerce

Platenmaatschappij laat klant tracks betalen met een tweet

2017-05-27
180101
  • 1:11
Platenmaatschappij Black Hole Recordings maakt het voor zijn fans mogelijk om tracks, ringtones en wallpapers met een tweet af te rekenen. In de pop-up store zijn de digitale producten dertig dagen op deze wijze te koop.

Black Hole Recordings probeert via de tijdelijke online winkel meer fans op Twitter te genereren. Artikelen van bekende artiesten als Tiësto, Armin van Buuren en Ferry Corsten zijn te verkrijgen als de consument de Twitter-account @Blackholerec volgt en een tweet met het gekochte product uitstuurt via #paywithatweet.

De gebruiker krijgt vervolgens een direct message terug met daarin een link naar het artikel. Voor de actie geldt één product per persoon.

KLM claimt wereldprimeur
De platenmaatschappij is niet het eerste bedrijf dat consumenten met een tweet laat ‘betalen’. KLM claimde begin dit jaar de wereldprimeur te hebben met afrekenen via social media. De luchtvaartmaatschappij stuurt, net als Black Hole Recordings, een link naar de klant in een directe boodschap op Facebook of Twitter. De consument kiest vervolgens een legitieme betaalmethode om de transactief af te ronden.

Marc Jacobs-tweet
Deze zomer opende ontwerper Marc Jacobs een 'pop-up tweet shop' in de Amsterdamse vestiging van De Bijenkorf. Als bezoekers een bericht of foto met de hashtag #MJDaisyChainAMS postten op social media, ontvingen ze een sample, product of hele tas met artikelen van het label.