Twinkle | Digital Commerce

Plux breidt uit met boeken

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:59

Na Paradigit zijn ook de boekhandelsketens Libris en Blz. verschenen in Plux, dat moet uitgroeien tot een mobiel warenhuis voor fysieke winkeliers in Nederland. Sinds kort is de app ook voor Android-apparaten beschikbaar.

Plux werd aan eind van afgelopen zomer met de nodige vertraging officieel gelanceerd. Het is een bewaarplaats voor digitale klantenkaarten, voorzien van winkelinformatie, een productzoeker, scanfunctionaliteit, persoonlijke profielen, gedigitaliseerde folders en een reserveeroptie.

Bij die iOS-lancering was in de app alleen de Paradigit Group te vinden, waar Plux-initiator Arjen de Koning directeur van is. Aan Twinkle liet hij begin september weten dat Libris en zusterketen Blz. aan het aanbod zou worden toegevoegd, een stap die inmiddels is gezet. Bike Totaal, een andere naam die De Koning noemde, staat nog niet in Plux.

'Ketens niet klaar'
Van het aangekondigde ‘mobiele warenhuis voor ruim vijfduizend winkels’ is nog allerminst sprake. De Koning laat vandaag weten met nog twintig andere retailketens in gesprek te zijn voor opname in Plux. ‘Ik merk dat het animo om deel te nemen aan dit platform groot is, echter zijn veel ketens hier technisch nog niet klaar voor’, verklaart hij.

Niemand zegt nee tegen Plux’, zei De Koning een paar maanden geleden. ‘Sommige partijen hebben al wel getekend of mondeling toegezegd, maar we hebben te maken met it-prioriteiten binnen organisaties.'

Bestellen en betalen
Binnenkort moeten gebruikers producten ook kunnen bestellen in de Plux-app, indien mogelijk op basis van realtime voorraadinformatie, om artikelen vervolgens af te halen of thuis te laten bezorgen. ‘We zijn een platform, en hoewel we geld voor retailers kunnen innen zijn we geen handelaar. Feitelijk knopen we databases aan elkaar’, lichtte De Koning deze ambities toe.

Libris en Blz. wijzen vandaag al op de aanstaande online koopoptie in Plux, waarbij klanten zelf een boekhandel kunnen selecteren voor de omzettoewijzing.

Exclusiviteit
Plux heeft de ambitie om alle productcategorieën in zijn mobiele warenhuis te verzamelen, op basis van exclusiviteit (fashion en horeca uitgezonderd). De Koning mikt op marktleiders, die een vaste maandelijkse fee betalen voor deelname. Participanten moeten de laagste prijs bieden, Plux promoten en productdata aanleveren (geen klantgegevens) om consumenten op maat te kunnen bedienen.

Collectieve marketing
De Koning wijst op de ‘enorme collectieve marketingpower’, die onder andere zou kunnen leiden tot gezamenlijke loyaliteitsprogramma's, cadeaukaarten of folders. 'De combinatie van online kopen en de service van de lokale winkel is heel sterk. In plaats van binnensteden leeg te maken, wil Plux ze gezellig maken.'