Twinkle | Digital Commerce

Solobiomooi laat klanten al geopende dagcrème retourneren

2017-05-27
180101
  • 1:12

De webshop voor biologische cosmetica Solobiomooi biedt klanten de mogelijkheid om al geopende producten gratis retour te sturen. Het gaat om experiment waarbij wordt ingezet op het vergroten van het klantbestand.

Klanten van de webshop kunnen binnen dertig dagen hun order terugsturen, zelfs als de items al geopend zijn. Het gaat om artikelen als lippenstift, dagcrème of shampoo. ‘Ons doel is dat 80 procent van de Nederlandse consumenten straks weet wat biocosmetica is’, vertelt mede-eigenaar Pieter Hofland van Solobiomooi.
 
‘Het is best spannend voor ons, want een dergelijke test is naar onze informatie nog nooit gedaan door een webshop. Misbruik ligt natuurlijk op de loer, maar we richten ons niet op de dingen die fout kunnen gaan. We kijken wat een positief effect zou kunnen hebben op onze website. En met dergelijke gekke ideeën maak je dan een stap forward.’

Testperiode
De test duurt sowieso nog tot 1 januari, omdat de feestmaand december volgens Hofland een goede periode is om vernieuwingen uit te proberen. ‘Daarna kijken we op basis van de resultaten of we de algemene voorwaarden zo houden of wat bijschaven.’

Retourpercentage
Solobiomooi berekende voor de start van de retourtest hoeveel producten het doorgaans terugkreeg van klanten. ‘Dit aantal ligt onder de procent’, zegt Hofland. ‘Maar ik gok dat dit nu omhoog zal gaan. We zullen het de komende periode moeten bekijken.’