Twinkle | Digital Commerce

Walmart stelt prijzen gelijk aan die van online concurrenten

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:42

De prijzen in steeds meer fysieke winkels van Walmart liggen gelijk aan die van Amazon, externe verkopers op Amazon.com en andere online retailers. De eigen webshop Walmart.com maakt ook deel uit van de price matching lijst.

Walmart’s 4.300 Amerikaanse winkeliers hanteerden tot nu toe veelal een andere prijs voor producten dan in de eigen shop Walmart.com werd gevraagd. Dat werd in juli van dit jaar opgemerkt door de populaire Amerikaanse consumentenexpert Clark Howard, die een Lego-doos online goedkoper vond dan in de dichtstbijzijnde fysieke winkel.

Officieel
De directie van Walmart geeft zijn winkeleigenaren in de Verenigde Staten nu formeel toestemming om de prijzen te matchen van niet alleen Walmart.com, maar ook die van andere online retailers, Amazon en third party verkopers op Amazon.com. ‘De helft van de winkels deed dit al, maar nu maken we het officieel mogelijk voor alle winkeliers’, zei Greg Foran, president en ceo van Walmart U.S., tegen persbureau Reuters.

Uitbreiding
Het beleid is een uitbreiding op het Ad Match Guarantee-programma dat Walmart’s winkeliers al hanteerden en waarmee zij de prijzen gelijkstelden aan door andere fysieke winkels (in print) geadverteerde producten. Klanten dienen hierbij een geprinte advertentie te tonen om het verschil terug te krijgen.

Uitzonderingen
De nieuwe richtlijn heeft nog wel wat haken en ogen; price matching wordt in sommige gevallen bepert tot één exemplaar van een artikel per consument of huishouden, producten moeten op voorraad zijn en in de drukke koopperiode tussen Thanksgiving en Cyber Monday geldt de prijsgelijkstelling niet voor artikelen op Walmart.com. Ook is eBay niet meegenomen op de lijst, schrijft E-commercebytes.

Media Markt
Media Markt startte begin dit jaar met dynamic pricing in Nederland. De keten stelt zijn prijzen in de stenen winkels en in de webshop gelijk aan die van concurrerende elektronicaretailers. Dit zijn 25 concurrenten, waaronder Bol.com, zei een woordvoerder van moederbedrijf Media Saturn destijds tegen Twinkle.

Lees ook:
-
Target volgt prijzen van grote online retailers nu structureel (10-1-2013)
-
Best Buy gaat showrooming te lijf met prijsgarantie (18-2-2013)