Twinkle | Digital Commerce

Amazon bindt abonnees nu met huismerken

2017-11-11
180101
  • 1:18

Amazon heeft weer een nieuwe stap gezet om Prime aantrekkelijk te maken voor Amerikanen. De online retailreus heeft een private label ontwikkeld onder de naam Amazon Elements. Alleen Prime-leden kunnen de luiers en babydoekjes van het huismerk bestellen.

Bij de introductie van Amazon Elements is het assortiment nog beperkt, maar volgens het bedrijf zal uiteindelijk een brede lijn met  ‘everyday essentials’ beschikbaar komen voor Prime-leden.

Transparantie troef
Behalve met scherpe prijzen zoekt Amazon onderscheid met productinformatie: op iedere verpakking van Amazon Elements staat een unieke code die met de eigen mobiele app kan worden gescand. De klant ziet dan niet alleen een uiterste houdbaarheidsdatum en de ingrediënten van het product, maar ook wanneer en waar het is gemaakt.

Prime
Prime werd in 2005 gelanceerd als een bezorgabonnement, waarmee webshoppers de verzendkosten op hun bestellingen kunnen afkopen. De laatste jaren heeft Amazon andere voordelen verschaft aan Prime-leden, zoals onbegrensde toegang tot digitale films, boeken en muziek. De grootste webwinkel ter wereld kannibaliseert ‘bewust en gretig’ zijn mediaverkopen, constateerde The New York Times deze week, om meer kopers zijn ecosysteem in te trekken.

Private label
Behalve met ‘gratis’ verzending en digitale content gaat Amazon zijn Prime-service nu dus ook met exclusieve producten aantrekkelijker maken. De grootste online retailer ter wereld heeft al ruim tien jaar ervaring met huismerkverkoop. Het begon in de eerste helft van 2004 met tuinmeubelmerk Strathwood. Later volgden onder andere Pinzon, met producten voor in huis, en elektronicamerk AmazonBasics.