Twinkle | Digital Commerce

'E-commerce groeit dit jaar wereldwijd met 23 procent'

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:26

De mondiale online consumentenbestedingen zullen dit jaar uitkomen op ruim 1,9 biljoen dollar, 23 procent meer dan vorig jaar. Ecommerce Europe verwacht dat de wereldwijde bestedingen komend jaar met 18 procent zullen groeien. China is de VS voorbij, het omzetverschil zal alleen maar toenemen.

De prognoses van Ecommerce Europe zijn gebaseerd op cijfers van nationale belangenverenigingen en GfK. In 2013 werden Europa en Noord-Amerika als omzetrijkste regio’s voorbijgestreefd door Azië & Oceanië. Dat komt met name door de snel groeiende online bestedingen in China:

(infographic in pdf)

Top 5 naar omzet en top 3 grootste groeiers

Dit jaar (2014) streeft China de Verenigde Staten voorbij als grootste e-commerce land ter wereld naar omzet. Op ruime afstand volgen respectievelijk Groot-Brittannië, Japan en Duitsland, die de top 5 completeren. China staat ook in de top 3 van snelst groeiende e-commerce markten te wereld; met een groei van 79 procent in 2014 bezet het land de tweede plek, achter Indonesië (verdubbeling) en voor Rusland (ruim 50 procent groei).

Uitgaven per shopper en internetpenetratie
Amerikaanse en Europese webshoppers besteden gemiddeld veel meer dan Aziatische online kopers. China valt buiten de top 10 van big spenders. Dat geldt ook voor een ander lijstje, dat van internetpenetratie; in China heeft 46 procent van de bevolking toegang tot internet, in veel Westerse markten is dat aandeel bijna twee keer zo groot.

China en de rest
Er kopen dus nog maar relatief weinig Chinezen online en ze besteden daar minder dan webshoppers elders. Kortom: alle ruimte voor verdere groei. China is al de grootste e-commerce markt ter wereld, maar het gat met de rest van de wereld zal voorlopig alleen maar groter worden.