Twinkle | Digital Commerce

Ahold ziet online aandeel opnieuw stijgen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:24

Ahold heeft vorig jaar een online omzet van 1,26 miljard euro geboekt, een kleine 17 procent meer dan in 2013. De webkanalen, waaronder Albert Heijn Online en Bol.com, hebben nu een aandeel van 3,9 procent in de totale opbrengsten. Een jaar eerder was dit nog 3,3 procent.

Online groeide in 2014 veel sterker dan de fysieke kanalen van Ahold, die een omzetstijging van slechts 0,2 procent doormaakten naar 31,51 miljard euro, zo blijkt uit het jaarrapport (pdf). De overall omzet van de nummer 1 van de Twinkle100 kwam (bij gelijkblijvende wisselkoersen) uit op 32,77 miljard euro, een plus van 0,8 procent.

Online doel
Ahold stelde zichzelf enkele jaren geleden - voor de acquisitie van Bol.com - de ambitieuze doelstelling om de internetomzet in vijf jaar tijd te verdrievoudigen tot anderhalf miljard euro in 2015. De online omzetgroei (16,6 procent) was afgelopen jaar iets kleiner dan die in 2013 (16,9 procent). Om het eerder gestelde omzetdoel voor eind 2015 te halen moet dit jaar een groei van ruim 19 procent worden regealiseerd.

Wisseling van de wacht
De jaarcijfers komen op dezelfde dag dat Albert Heijn een nieuwe topman aankondigt: Sander van der Laan neemt afscheid als directeur van het supermarktbedrijf. Hij wordt opgevolgd door Wouter van der Kolk.

Naar 2,5 miljard in 2017
Overigens kondigde Ahold afgelopen november een nieuwe online omzetambitie aan. Het concern streeft naar 2,5 miljard euro aan webinkomsten in 2017. Bol.com moet voor ruim de helft daarvan tekenen.
 
Lees ook: De online plannen van Ahold: een overzicht (18 november 2014)