Twinkle | Digital Commerce

Bol.com verscherpt curatie met ‘expertlijstjes’

2017-05-27
180101
  • 1:36
Bol.com zet verder in op curatie met expertlijstjes, gemaakt door een geselecteerd team van productcategoriekenners. De ‘experts’ kunnen hun kennis van en ervaringen met verschillende producten doorgeven aan klanten door zelf een favorietenlijst te maken.

‘Wij zijn in 2015 gestart met een innovatie waarbij we jullie de kans willen geven om zelf selecties samen te stellen van artikelen’, meldt Bol.com in een blogpost. ‘Weet jij bijvoorbeeld alles van make-up? Dan ben jij de aangewezen persoon om daar een selectie van te maken. Binnenkort brengen we de eerste innovaties live en komen de eerste selecties beschikbaar in de winkel. Met jullie hulp kunnen we de allerbeste en meest gebruiksvriendelijke expertlijsten ontwikkelen. Deze kunnen uiteindelijk door alle Bol.com-klanten worden bekeken.’

Via productpagina's
Bol.com geeft in een gesprek met Twinkle aan dat de lijstjes straks onder andere via de productpagina's binnen de site te vinden zijn. 'Iedereen is een expert', zegt een woordvoerster. 'Klanten en partners krijgen bij Bol.com de mogelijkheid om zelf selecties van Bol.com-artikelen te maken en deze te delen met andere gebruikers. De lijstmaker kan zelf een selectie samenstellen vanuit een bepaald thema, een hobby, specifieke vakkennis of vanuit persoonlijke favorieten (zie voorbeeld hieronder, red.). Hiermee activeren we de sociale kracht van onze winkel; met ruim 9 miljoen artikelen zijn de mogelijkheden eindeloos en kunnen lijstmakers miljoenen andere bezoekers inspireren.'

Themawinkels
Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden door een mailtje te sturen naar Bol.com. Deze nieuwe experts zijn een toevoeging op de productspecialisten die de pure player inzet om themawinkels te maken met daarin een selectie van de ‘9 miljoen artikelen’ op de website. De eerste themawinkel opende in maart 2013 onder de naam Lentekriebels. Hierna volgden onder andere een winkel voor studenten, Moederdag en Vakantie.

Inloggen met vingerafdruk
Bol.com maakt het nu mogelijk om in zijn app met alleen de vingerafdruk in te loggen. De retailer maakt hierbij gebruik van Touch ID, ontwikkeld voor Apple's iPhone 5 en hoger.