Twinkle | Digital Commerce

'Europese online betaalmarkt nog helemaal niet volwassen'

2017-11-08
180101
  • 3:08

Voor de Europese online betaalmarkt is nog een wereld te winnen, vindt Dennis van Allemeersch. ‘Het is niet goed geregeld, de afstand tot grote niet-Europese spelers neemt toe. Apple Pay, Alipay … Ik zou me daar als bank zo langzamerhand toch zorgen over gaan maken.’

Dennis van Allemeersch is ceo van Hotel Booker, eigenaar van onder andere Hotelspecials.nl. Namens Ecommerce Europe heeft hij zitting in de European Retail Payments Board (ERPB), dat beleid uitstippelt voor de Europese Centrale Bank (ECB). In het verleden was de Belg onder andere countrymanager Benelux bij PayPal. Een ervaringsdeskundige op het betaalvlak kortom, keynote speaker op het Online Betaal Congres begin maart.

Perspectief van de merchant
‘De toekomst van de checkout’, is de titel van de presentatie die Van Allemeersch in Hotel Houten zal geven. ‘Dan heb je het over gebruiksgemak, bereik, conversie en kosten’, blikt hij vooruit. ‘Ik zal stilstaan bij al die vier elementen, vanuit het perspectief van de merchant. Want dat ben ik met HotelSpecials natuurlijk.’

One click payments
Zijn verleden in de betaalindustrie maakt dat Van Allemeersch naar eigen zeggen meer met payments bezig is dan de gemiddelde andere ceo. ‘Met de site voor de HotelWeek pionierden we bijvoorbeeld met single login via PayPal in Nederland. Zo willen we vorm gegeven aan one click payments op mobiel, een belangrijke ontwikkeling. We streven in alle zes markten waarop we actief zijn naar enkelvoudige identificatie en autorisatie.’

Volwassenheid
Op 3 maart zal het niet zozeer over zijn werkgever, maar vooral over de grote betaalontwikkelingen gaan, aldus Van Allemeersch. ‘Ik bekijk het van bovenaf. Als je de totale betaalmarkt beziet, kun je zeggen dat die in onze contreien vrij volwassen is, met lage transactiekosten en een behoorlijke efficiency. Kijk je alleen naar online payments, dan zie je dat er op nationaal niveau ook sprake is van behoorlijke volwassenheid, gekeken naar penetratie en het aantal beschikbare oplossingen. Kijk je naar online betalingen op supranationaal niveau, dan is er nog helemaal geen sprake van volwassenheid. De dominante betaalmethoden in de verschillende Europese staten sluiten allesbehalve naadloos op elkaar aan, je kunt niet eens echt spreken van geslaagde interoperabiliteit.’

ECB actiever
Het gaat Van Allemeersch allemaal te traag. ‘Namens Ecommerce Europe uit ik daarover mijn zorgen bij de ECB. Ja, we hebben inmiddels SEPA (Single Euro Payments Area, red.), maar een uniforme geïntegreerde Europese online betaalmethode is er niet.’ De Belg zou het liefst zien dat de banken de handschoen oppakken en het initiatief nemen tot samenwerking op basis van zelfregulering. Bij gebrek daaraan neemt hij waar dat de ECB en/of de Europese Commissie een actievere rol aanneemt. ‘Dat hebben we bijvoorbeeld gezien bij de maximering van de interchange fees voor creditcardbetalingen. De ECB maakt zich nu sterk voor instant payments, waarbij geld direct van de ene naar de andere rekening wordt overgeschreven. Da’s ook een goeie zaak, want de banken houden geld nu nog een of twee dagen vast. Achter deze zogenoemde float zit geen businesslogica en de wereld is tegenwoordig digitaal en realtime. Er liggen dus zowel rentevoordelen als ook cashmanagementvoordelen voor merchants in het verschiet.’

Alternative payments
Van Allemeersch wil tenslotte nog kwijt dat de Europese banken zichzelf zo langzamerhand best eens zorgen zouden mogen gaan maken: ‘Internationaal opererende retailers kunnen steeds makkelijker toe met Apple Pay en straks ook met Aziatische toetreders als Alipay om in één klap een grote groep kopers te bedienen. Deze alternative payments zetten de banken buitenspel. Het is tijd voor actie.’


Online Betaal Congres
Op dinsdag 3 maart aanstaande vindt het Online Betaal Congres plaats in Hotel Houten bij Utrecht. Centraal thema is ‘The changing checkout experience’. Naast Van Allemeersch staan onder andere Frederiek Filippo en Bert Zwanenpol van KLM op de lijst van keynote speakers. Zij zullen vertellen over innovatieve betalingen op social media. Het Online Betaal Congres, georganiseerd door Thuiswinkel.org en BBP Media, biedt verder onder meer tal van paralelsessies, een demoplein en een Bitcoin-panel.