Voorheen was het voor webwinkeliers lastiger om een Google Trusted Store te worden. De webshop moest eerder ook informatie over het verzenden en retouren van producten aan Google verstrekken, zodat deze details in de badge konden worden getoond, schrijft Google in een post in zijn weblog. Deze info lijkt nu te zijn verdwenen (zie afbeelding).
Review extension
De badge kan dankzij Google’s update nu overal in de webshop worden gepositioneerd. En ook in AdWords kan het betrouwbaarheidsmerk worden ingezet via een ‘review extension’, waarin wordt gemeld dat de online winkel is gekeurd door Google.
Lager in ranking
Google Trusted Stores - gelanceerd in 2011 - is beschikbaar voor webshops in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Australië en Japan. De zoekmachinegigant weegt de reviews van consumenten sinds 2013 mee in de ranking van shops. Online winkels die niet betrouwbaar zijn, worden lager weergegeven in de lijst van zoekresultaten.
Klinkt interessant. Echter net wat meer informatie erover opgezocht en het blijkt dat je o.a. minimaal 500 bestellingen per maand moet versturen, wil je in aanmerking komen voor zo'n "badge". Dus voor kleine webshops zal dit geen haalbare kaart zijn. Maar we wachten rustig af...
Tot op heden kunnen we hier in Nederland nog steeds geen gebruik van maken. :(