Uit onderzoek van Google blijkt dat webshoppers gemiddeld meer dan tien verschillende bronnen raadplegen voor ze tot aankoop overgaan. Retailsites genereren inmiddels meer pageviews dan nieuwssites. Vermark dat bereik, is de boodschap van de zoekgigant aan webwinkeliers.
Google-directeur Anthony Nakache sprak vanochtend op de Webwinkel Vakdagen. Hij rekende voor dat de conversie in webshops gemiddeld 1 tot 5 procent bedraagt. Om het overige bezoek te gelde te maken kunnen online retailers advertenties plaatsen op hun sites, bijvoorbeeld via Google AdSense of het meer geavanceerde DoubleClick for Publishers. ‘Maar er zijn ook andere partijen die webwinkels hierin faciliteren.’
Kinderschoenen
Het serveren van advertenties op retailsites staat in Europa nog in de kinderschoenen volgens Nakache. ‘In de VS doen bijna alle grote online retailers het al’, haalde hij een onderzoek van OC&C Strategy Consultants aan. ‘In de UK, dat toch geldt als een vooruitstrevende e-commerce markt, zijn het er nog maar een paar. Elders in Europa is het nog minder de praktijk.’
Extra inkomsten
‘Shoppers zijn browsers’, aldus Nakache. Hij maakte duidelijk dat retailsites samen inmiddels meer verkeer trekken dan nieuwssites. Het monetizen van bezoek door middel van advertenties kan online verkopers substantiële extra inkomsten opleveren in deze tijd van moordende concurrentie.
Differentiatie
Nakache, die ‘Head of Online Partnerships Group EMEA’ op zijn visitekaartje heeft staan, wees erop dat er iedere minuut 50 e-commerce sites bijkomen in de wereld. ‘Dat zijn er 1.500 tijdens de duur van deze presentatie. Differentiatie is van belang, dat kan onder andere door reclame. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, blijkt uit onze onderzoeken dat advertenties geen conversieverlies opleveren. Het valt niet mee om Europese online retailers hier allemaal van te overtuigen, maar het begint te lukken.’
Zie ook dit artikel uit het laatste nummer van Twinkle: Munt slaan uit bezoek
Het is vooral ook goed voor het eco-systeem van Google. De bezoeker op jouw site (veelal via Google binnengekomen) verlaat je weer via een (Google) advertentie platform naar een andere site. Zit de consument wel te wachten om in een winkel geconfronteerd te worden met reclame van een andere winkel ? De genoemde onderzoeken (welke?) zeggen van niet maar over het algemeen geven de abandoned shopping cart onderzoeken toch echt aan dat de grootste reden om tijdens het bestelproces af te haken afleiding en onverwachte zaken tijdens het aankoopproces is.
Maar als de voorwaarden (lees: inkomsten bij voorkeur via CPC) goed zijn dan kan het wellicht voor bepaalde partijen interessant zijn. Ik zou het in ieder geval zeer goed gaan monitoren.
Ik ben het 100% eens met Google. In het buitenland (lees: VS, UK maar ook Frankrijk) is dit veel meer ingeburgerd.
In Nederland ken ik uit mijn hoofd alleen http://www.neckermann.nl, http://www.vakantieveilingen.nl & http://www.fietsveilingen.nl die online reclame als onderdeel van hun businessmodel inzetten. Grote retailers zoals Amazon, Walmart, BestBuy, priceminister.com etc doen dit al jaren. En niet zonder succes gezien het feit dat Google ook Product Listing Ads / Shopping ads op deze sites gaat plaatsen:
http://adwords.blogspot.nl/2014/09/Extend-PLAs-to-qualified-shoppers.html
Ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit van dit verkeer.
Daarnaast vind ik het onbegrijpelijk dat veel Nederlandse webwinkeliers reclame niet omarmen. Of hier in ieder geval mee experimenteren. Immers, een jaar geleden concludeerde shopping2020 dat 33% van de webwinkeliers geen winst maakt.
Is Google dan de enige optie? Naar mijn verwachting niet. Er zijn er genoeg concullega's, maar ook fabrikanten waar retailers advertentieruimte aan kunnen verkopen. Via welk systeem dan ook.
Tja, dat klinkt allemaal goed, maar is het dat wel? De constatering dat het overgrote deel van het verkeer niet converteert is juist. Maar dat is niets nieuws, dat was in het pré-internettijdperk ook al een gegeven (bij direct mails, direct response ads). De conclusie dat je dan maar extra geld moet genereren met advertenties vind ik wat te kort door de bocht. Dat betekent in de realiteit dat je verkeer naar je concurrent stuurt, want niet gerichte ads binnen je webpagina's werken niet voor de adverteerder of voor Google AdSense. Ook anders gezegd: wil je jouw potentiele klanten confronteren met gerichte advertenties, dan zou dat op prijs gesteld kunnen worden door de bezoeker (maar niet door jou) en als je niet gerichte ads vertoont dan ben je niet relevant voor je gebruiker en komt het vreemd over. Accepteer gewoon dat je niet iedereen tot klant kunt maken en doe je uiterste best om precies het goede aanbod te bieden.