Twinkle | Digital Commerce

Lucardi: ‘Conversie in de winkel dramatisch gestegen’

2017-11-08
180101
  • 1:29

Hoewel er steeds minder mensen in de 95 winkels van Lucardi komen, lijdt de offline omzet daar niet onder. ‘De conversie is omhoog geschoten. Mensen weten al beter wat ze willen als ze binnen komen.’ De juwelier wil dit jaar beginnen met online verkoop in Duitsland.

Dat vertelde managing director Theo Koomen gisterenmiddag op de Webwinkel Vakdagen. Bezoekers aan de winkels komen voortaan beter beslagen ten ijs, merkt hij: ‘Ze zijn vaak goed voorbereid. Zeker de laatste maanden is de offline conversie dramatisch gestegen. Dat compenseert in ons geval het teruglopende winkelbezoek.’

Online orders in de winkel
Lucardi, dat opereert in het lagere segment, boekt een groot deel van zijn online inkomsten in de winkels, waar mensen aan de hand van een verkoper een maat groter bestellen bijvoorbeeld. Tussen afgelopen mei en december kwam 6,9 procent van Lucardi’s totale omzet binnen via Lucardi.nl, online orders in de winkel waren goed voor 4,7 procent. Bol.com, waarop de keten ook verkoopt, tekende voor 2,1 procent.

Conversie, orderwaarde en retourpercentage
Koomen strooide gisteren met cijfers, hij deed weinig geheimzinnig: de conversie van Lucardi.nl, goed voor 14 miljoen bezoeken op jaarbasis, bedraagt 1,95 procent. De gemiddelde online orderwaarde ligt met 40,29 euro bijna twee keer zo hoog als die aan de winkelkassa. 6 tot 7 procent van alle orders komt retour.

Lucardi.de
De winkels zullen kleiner worden, aldus Koomen. ‘Het hoeven er niet per se minder te worden, misschien juist wel meer’, wierp hij een blik in Lucardi's toekomst. ‘Uiteraard verwacht ik verder dat de online bestedingen zullen blijven groeien. Binnenkort gaan we werk maken van online verkoop in Duitsland, daar komt een speciale site voor.’