Twinkle | Digital Commerce

Macintosh: ‘Cross-channel strategie werkt’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:21
Macintosh plukte in 2014 de vruchten van zijn vernieuwde cross-channel strategie. Uit de voorlopige jaarcijfers blijkt dat online een dikke plus doormaakte van 41,3 procent ten opzichte van 2013. Webverkoop heeft nu een aandeel van 7,4 procent.

De totale jaaromzet steeg met 5,9 procent, van 822,1 miljoen euro in 2013 naar 870,6 miljoen euro vorig jaar. De groei zat vooral in online (met de genoemde 41,3 procent); de offline omzet groeide met 3,8 procent:

Fashion en living
In bovenstaande tabel is te zien dat met name de online verkoop van fashion Macintosh’ opbrengsten heeft doen stijgen. De retailer geeft aan dat de 42,6 procent online fashiongroei ‘beter is dan het gemiddelde van de markt’. 'De cross-channel strategie werkt', meldt de holding. De opbrengsten representeren een aandeel van 9 procent in de totale fashionomzet. Online heeft in living een aandeel van 1,8 procent.

Warm weer
Macintosh, vooral bekend van merken als Dolcis, Manfield en Invito, had meer van zijn jaarresultaten verwacht na de vernieuwing van zijn winkelformules in 2013. Door warm herfst- en winterweer kwamen de opbrengsten in 2014 toch nog onder druk te staan. 'De positieve resultaatontwikkeling in fashion tot en met augustus werd in de laatste periode van het jaar meer dan ongedaan gemaakt', laat ceo Kurt Staelens in een persbericht (pdf) optekenen.

Halfords
Macintosh stootte Halfords vorig jaar af, na het bedrijf langer dan twee jaar in de etalage te hebben gehad. Onder nieuwe eigenaren rolde Halfords een cross-channel strategie uit, dat het verlieslijdende concern niet kon redden. Halfords ging in oktober failliet.