Twinkle | Digital Commerce

November goede maand voor Nederlandse webwinkeliers

2017-11-08
180101
  • 1:14

Internetwinkels en postorderbedrijven hebben afgelopen november 10,8 procent meer omzet geboekt dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat heeft het CBS vanochtend bekend gemaakt.


Nederlandse verkopers op afstand realiseerden in de eerste zes maanden van dit jaar een groei van 10 procent, waarna een minder kwartaal aanbrak; in de zomermaanden juli, augustus en september kwam de groei uit op 7,5. Oktober bleek vervolgens een betere maand, met een groei van 10,9 procent. Vandaag blijkt dat ook de daarop volgende novembermaand goed was voor bijna 11 procent groei.

Lagere prijzen
Over de hele linie daalden de detailhandelksverkopen in november licht (0,6 procent), wat te maken heeft met de samenstelling van de koopdagen (een vrijdag minder, een zondag meer dan in 2013). Nederlandse consumenten kochten in totaal ongeveer net zo veel producten als in november 2013, maar het prijspeil daalde met een half procent.

December
Aangenomen mag worden dat het CBS over een maand ook goede decembercijfers presenteert over verkopers op afstand; december was een topmaand voor Nederlandse webwinkeliers, getuige de pakketrecords van PostNL. Bovendien wint Kerstmis terrein op Sinterklaas als het gaat om online aankopen.

‘Via postorder en internet’
Het CBS brengt maandelijks alleen de procentuele omzetontwikkeling van de Nederlandse detailhandel in kaart. De genoemde groeicijfers betreffen de detailhandelaren ‘via postorder en internet’. Ze geven geen beeld van de totale online detailhandelsverkopen, benadrukt het CBS; de omzet die ‘reguliere winkelbedrijven’ via internet realiseren wordt in andere categorieën geboekt.