Twinkle | Digital Commerce

PAN komt met gedragscode voor leden

2017-05-27
180101
  • 1:23
Platform Affiliate Netwerken (PAN) heeft een gedragscode voor leden en publishers ontwikkeld om emailmarkting in Nederland te professionaliseren. De stap lijkt een reactie op de spamboete die vorig jaar aan lid Daisycon werd uitgedeeld.

De branchevereniging heeft de grootste Nederlandse affiliatenetwerken in zijn ledenbestand staan: Daisycon / Paxz, Tradedoubler, Zanox, Affiliate4you en Affilinet. Voor deze partijen komt er nu een standaard richtlijn, overeenkomstig met de Telecommunicatiewet, waar zij en aangesloten publishers zich aan dienen te houden. De leden houden elkaar ‘in de gaten’ op naleving van de regels, meldt PAN.

Levend document
De gedragscode (pdf) is een ‘levend document’ dat te allen tijde aangepast kan worden. ‘Dit verschaft ons de ruimte om in te kunnen spelen op de markt- en regeluringsontwikkelingen’, laat PAN-voorzitter Lauri Koop optekenen in een bericht. ‘Belangrijk, want de PAN is momenteel in gesprek met ACM om de interpretatie, uitvoerbaarheid en toepasselijkheid van de eerdere uitspraken van de toezichthouder helder te krijgen’.

Daisycon op vingers getikt
Die eerdere uitspraak komt uit september, toen de Autoriteit Consument & Markt (ACM) Daisycon een boete van 810.000 euro oplegde voor betrokkenheid bij ‘het op grote schaal versturen van spamberichten’. Ceo Marko Dobroschelski reageerde getergd; tegen Twinkle zei hij dat 'Daisycon lukraak tegen de muur is gezet' door de ACM. ‘Wij zijn de grootste partij, Barbertje moet hangen.’ Hij tradt daarna tijdelijk terug als vice-voorzitter en bestuurslid van PAN. Daisycon tekende bezwaar aan tegen de hoge boete, onder andere omdat de ACM bij het vaststellen van de boete geen rekening zou hebben gehouden met de financiële draagkracht van het bedrijf. De ACM verklaarde het bezwaar vervolgens ongegrond.