Twinkle | Digital Commerce

Unilever deelt ‘selfies’ van kopers met online retailers

2017-05-27
180101
  • 1:06

Unilever probeert de verkoop van zijn huidverzorgingsproducten te stuwen met social proof. Daarvoor gebruikt de fabrikant foto’s die klanten plaatsten op Facebook en Instagram. Dankzij een nieuwe tool van Olapic en Answers.com verschijnen deze plaatjes op de websites van verkooppartners.

Olapic is een bedrijf dat merkgerelateerde postings op sociale media detecteert, bijvoorbeeld aan de hand van @mentions en hashtags. Klanten van de start-up beschikken over een dashboard waarop het user generated beeldmateriaal binnenkomt. Zij kunnen kiezen welke foto’s ze op hun sites willen tonen. Bezoekers zouden door de inzet van echte gebruikers sneller tot aankoop overgaan.

Simple Skincare
Dankzij Webcollage, een door Answers.com ontwikkelde API, kunnen Olapics’s klanten de branded foto’s voortaan ook doorzetten naar andere websites. Internet Retailer schrijft hoe Unilever dat doet. Foto’s die gebruikers van zijn merk Simple Skincare hebben gedeeld op Facebook of Instagram, zijn te zien op de sites van vier verkooppartners in de VS, waaronder Cvs.com en Harmondiscount.com:



Selfiemarketing
Twinkle schreef afgelopen najaar hoe het Nederlandse zonnebrillenmerk Luiz David ‘selfiemarketing’ gebruikt om zijn brillen aan de man of vrouw te brengen. Het label werkt daarvoor samen met de Spaanse start-up Photoslurp, een concurrent van Olapic en het eveneens Amerikaanse Chute.