Twinkle | Digital Commerce

Internationale expansie voor United Wardrobe

2017-05-27
180101
  • 1:24

United Wardrobe, een platform voor het kopen en verkopen van tweedehands kleding, is ongeveer een jaar na de lancering gestart in België. Volgens de jonge Nederlandse eigenaren laat de start-up zich het best omschrijven als ‘een combinatie van Facebook en Marktplaats’.

MarketingTribune sprak met Sjuul Berden, die United Wardrobe samen met Joep Dohmen en Thijs Verheul oprichtte. Hij laat weten dat zich in het eerste jaar vijftigduizend gebruikers hebben geregistreerd voor het platform en dat in die periode ruim 12.500 producten van eigenaar zijn gewisseld.  

Na België ook Frankrijk
Over de Belgische entree zegt Berden: ‘De website is vertaald in het Frans en we hebben lokale betaalmethoden geïntegreerd. Om internationale transacties te faciliteren is er ook een systeem ontwikkeld om de extra verzendkosten af te handelen.’ Na de introductie in België staat Frankrijk op de rol, laat Berden de collega's weten. ‘Door de vertaling wordt onze doelgroep (inclusief Franstalige Belgen en Franssen, red.) vier keer groter, terwijl we de klantenservice slechts voor één extra taal hoeven in te richten.’ Om verdere groei mogelijk te maken staat de deur nadrukkelijk open voor investeerders.

Verdienmodel
United Wardrobe verdient van twee kanten aan de verkopen op zijn site; het houdt een percentage (afhankelijk van de productcategorie) in van de bedragen die verkopers krijgen uitgekeerd. Nederlandse kopers op het platform wordt een bedrag van 1,99 euro (iDeal) of 2,49 euro (PayPal) aan transactiekosten in rekening gebracht. ‘Advertenties op de site zijn nog altijd een duidelijke no-go’, aldus Berden. ‘Een bezoek aan United Wardrobe is een beleving en advertenties zouden daar afbreuk aan doen.’