Twinkle | Digital Commerce

'Veel getheoretiseer over betalen en eID'

2017-10-05
180101
  • 1:54

Volgens Wesley Weerdenburg wordt er vooral veel gesproken over online betalingen en identificatie. Hij benadert het onderwerp van de praktische kant voor het gelokaliseerde webwinkelplatform Yourcitywebshop.com. ‘In 2015 gaan wij diverse betaalmiddelen en diensten ontsluiten middels eID.’

Dat zegt Weerdenburg in de aanloop naar zijn presentatie op het Online Betaal Congres. Hij is de initiator van Yourcitywebshop.com, een platform dat winkeliers volgens zijn kortste samenvatting ‘ondersteunt bij hun online presentatie’; ondernemers kunnen binnen een dag kosteloos een eigen webwinkel in de lucht brengen. Het aanbod komt ook beschikbaar op een stedelijke of regionale verzamelsite, waarvoor IJsselsteinwinkel.nl als eerste voorbeeld dient.

'Win-win-win'
Yourcitywebshop.com verdient onder meer aan de bedragen die e-commerce leveranciers (waaronder payment- en marketingpartijen) betalen voor toegang tot het platform. Daar kunnen ze hun diensten onder de aandacht brengen. ‘Het is win-win-win’, zegt Weerdenburg. ‘Aangesloten winkeliers profiteren van het bereik van het gezamenlijke platform, en van wat je collectiviteitkorting bij leveranciers zou kunnen noemen.’

Retailinnovatie
Met Yourcitywebshop.com wil Weerdenburg primair fysieke winkeliers aanspreken. De ondernemer ontwikkelt praktische oplossingen in lijn met de theoretische gedachte van ShoppingTomorrow (voorheen Shopping2020). Als lid van een brainstormgroep geeft hij mede vorm aan de retailagenda van minister Kamp. ‘Ik ben gefascineerd door alles wat te maken heeft met retailinnovatie. Yourcitywebshop.com is ook de plek waar we ondernemers koppelen aan nieuwe technologieën. Denk behalve aan eID aan beacons, RFID en interactieve etalages.' Weerdenburg is zelf founder van Glass Shop Wall, waarmee winkeliers een verkoopkanaal van hun etalage kunnen maken (video).

Soft launch met eID
Weerdenburg stelt vast dat er veel in theorie gesproken wordt over online betaalmiddelen en identificatie. Eind komende zomer wil hij eID, het stelsel van digitale identificatie, zelf in de praktijk hebben gebracht. ‘Dan moet er een soft launch gaan draaien in diverse steden. We zijn bezig betaalgegevens samen te voegen in eID.’

Online Betaal Congres
Op dinsdag 3 maart aanstaande vindt het Online Betaal Congres plaats in Hotel Houten bij Utrecht. Centraal thema is ‘The changing checkout experience’. Wesley Weerdenburg zal daar meer vertellen over kanaalgrensoverstijgende betalingen en dieper ingaan op de integratie van eID. Ook Dennis van Allemeersch van HotelSpecials en Frederiek Filippo en Bert Zwanenpol van KLM staan op de lijst van keynote speakers van het congres. Het Online Betaal Congres, georganiseerd door Thuiswinkel.org en BBP Media, biedt verder onder meer tal van paralelsessies, een demoplein en een Bitcoin-panel.