Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp de ‘minst slechtste’ in benchmark Forrester

2017-11-09
180101

Wehkamp is de best presterende van zes internationale fashion pure players die Forrester Reseach uitgebreid onder de loep heeft genomen. Het Nederlandse webwarenhuis scoort als enige partij een voldoende op het onderdeel merchandising.

Forrester keek behalve naar Wehkamp naar Asos, La Redoute, Netaporter.com, Very en Zalando. De online kledingverkopers werden beoordeeld op 6 gebieden en 58 deelaspecten.

Veel verbetering mogelijk
De hoofdconclusie luidt dat er nog veel verbetering is te boeken voor de pure players, die kampen met toenemende webconcurrentie van fysieke retailers op de overigens sterk groeiende markt. Forrester verwacht dat kleding in ieder geval tot 2018 de grootste productcategorie online zal blijven.

Wehkamp
Met 38 van de maximaal haalbare 116 punten (2 per deelaspect) komt Wehkamp overall als beste uit de bus. Het is de enige partij met twee voldoendes op de zes hoofdgebieden, zowel voor de navigatie en de zoekfunctie op de site, als voor merchandising. Hieronder is te zien dat van de andere vijf spelers alleen Asos een enkele voldoende wist te scoren, op navigation & search. Dat is sowieso het gebied waar de online retailers het best op scoren.

Merchandising
Forrester Reseach constateert dat de webwinkels hun klanten relatief goed helpen bij het vinden en kopen van producten, maar dat ze steken laten vallen op de punten community, klantenservice en merchandising. Wehkamp haalt dat laatste gemiddelde als gezegd omhoog, onder andere door de aanwezigheid van quik-view functionaliteit bij cross-sell items, goede voorraadinformatie per maat en verzend- en retourinfo op productpagina’s. Ook scoort de voormalige postorderaar punten met zijn gedetailleerde visuele maatadviestabel.

Aanbevelingen
Forrester besluit zijn rapport met een aantal aanbevelingen voor online kledingverkopers. In het competitieve speelveld van tegenwoordig moeten ze ‘the next level of  best practice and differentiation’ nastreven en daarbij focussen op de details. Zonder fysieke winkels moeten ze shoppers er beter toe verleiden om extra aankopen te doen op hun sites (zoals met quick-view), bestaande nadelen ten opzichte van fysieke retailers compenseren (met maatadvies tools bijvoorbeeld), shoppers meer overtuigen om juist bij hen te kopen (met ratings en reviews of alternatieve user generated content) en sociale functionaliteit beter met winkelfunctionaliteit verbinden. 

Meer informatie over de Website Functionality Benchmark van Forrester Research over Europese online kledingverkopers vindt u hier.

NB: De metingen voor de benchmark van Forrester zijn afgelopen december verricht. Wehkamp lanceerde begin deze maand een nieuw contentplatform om de betrokkenheid van shoppers te vergroten. Het bedrijf uit Zwolle zet in op inspiratie aan de hand van ‘dynamische content’, die op dat moment past bij de artikelen in de webshop.