Twinkle | Digital Commerce

‘Interesse in webverkoop groeit bij fabrikanten in bouwsector’

2017-11-08
180101
  • 1:13

Iets meer dan een kwart van de fabrikanten in de bouw- en installatiesector beschikt momenteel over een online verkoopkanaal (webshop of online module). Een derde van de bedrijven zonder webshop verwacht binnen twee tot drie jaar ook met (b2b) e-commerce te starten.

Dat blijkt uit interviews met bedrijven in de bouw- en installatiesector in het kader van het BouwKennis-onderzoek ‘Rol van de Handel’, zo schrijft ondernemersmagazine Brisk Magazine.

Bouwsector meer open voor online
Vooral fabrikanten in de bouwsector zien de komende jaren een online verkoopkanaal wel zitten. Bijna een kwart verwacht snel ook een online winkel te hebben. Zij verkopen dan vooral aan handelaren. Fabrikanten in de installatiebranche zien minder in een webshop; van de bedrijven die nog geen online winkel hebben verwacht 3 procent binnen twee tot drie jaar wel online te verkopen. Ook in deze sector zijn handelaren dan de beoogde doelgroep.

Zelfstandigen kopen online
Uit een vorig jaar gepubliceerd onderzoek van BouwKennis en ABN Amro blijkt dat zelfstandigen in de bouw steeds vaker kiezen voor een webshop om hun producten in te kopen. Opvallend is dat vooral installateurs hierin vooroplopen. Ondernemers in de installatiebranche doen bijna 40 procent van hun aankopen online. Veel meer dan bijvoorbeeld klusbedrijven (7 procent) en dakdekkers (8 procent), die vaak nog telefonisch bestellen of een fysieke winkel bezoeken.