Twinkle | Digital Commerce

Mode blijft nieuwe webwinkeliers trekken

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:20

De Kamer van Koophandel (KvK) telde vorig jaar 9.790 nieuwe inschrijvingen in de bedrijfscategorie met verkopers op afstand. Mode is daarbinnen het populairst: afgelopen jaar startten bijna drieduizend Nederlandse ondernemers met de online verkoop van kleding en schoenen.

Dat blijkt uit KvK-cijfers die aan Twinkle zijn verstrekt door Creditsafe, een bedrijf in online krediet- en bedrijfsinformatie. In 2014 schreven zich dus een kleine tienduizend bedrijven in met sbi-code 23, de categorie die voor het overgrote deel (circa 90 procent) uit webwinkeliers bestaat. Verder vallen reparatiebedrijven en postorderbedrijven eronder.

Iets minder starters
In 2013 lag het aantal inschrijvingen nog bóven de tienduizend: de KvK registreerde dat jaar 10.088 starters, een kleine 4 procent meer dan vorig jaar. Het aantal nieuwkomers is dus iets afgenomen, maar zeker niet substantieel. Ondanks berichten over de relatief lage overlevingskansen van online retailers, blijven ondernemers het proberen.

Shake-out
Het Financieele Dagblad schreef afgelopen week op basis van Creditsafe-cijfers dat van de genoemde 10.0888 starters in 2013 er medio maart nog 6.692 actief waren. Een derde van de ondernemers staakte de activiteiten dus al binnen (in het uiterste geval) 27 maanden. Aan Twinkle laat Creditsafe weten dat ook al één op de acht van de vorig jaar opgerichte bedrijven (1.236 van de 9.790) inmiddels niet meer bestaat. Zij waren dus maximaal 15 maanden actief.

Meeste nieuwkomers in mode
De KvK-cijfers leren dat ‘detailhandel via postorder en internet in kleding- en modeartikelen’ met 2.980 inschrijvingen het populairst is onder de startende ondernemers op afstand. ‘Overige non-food’ volgt met 2.533 inschrijvingen, huis- en tuinartikelen met 1.037 starters.