Twinkle | Digital Commerce

‘Alibaba investeert in Amazon-uitdager Jet.com’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:22

Alibaba is één van de geldschieters van Jet.com, de ambitieuze webgroothandel die binnenkort van start gaat. Het is de eerste keer dat Alibaba investeert in een directe Amerikaanse concurrent van Amazon, melden verschillende media in de VS.

Alibaba participeerde in een recente investeringsronde waarmee Jet.com afgelopen februari 140 miljoen dollar ophaalde. Dat melden anonieme bronnen aan zowel Forbes als Re/code. Alibaba’s precieze aandeel in die kapitaalinjectie is onduidelijk.

Marktplaats met abonneemodel
Jet.com lanceert binnenkort een marktplaats met een abonneemodel. Voor 50 dollar per jaar krijgen klanten toegang tot de groothandel. Ze kunnen kortingen stapelen door onder andere bestellingen te combineren, de verzender extra levertijd te gunnen, met een debetcard te betalen of hun recht van retour op te geven. Lore heeft eerder laten weten alleen te willen verdienen aan abonneegelden, niet aan marge op productverkopen.

Met Alibaba tegen Amazon
Bedenker Marc Lore gaat onder andere op prijs concurreren met Amazon, waaraan hij Quidsi (het bedrijf achter Diapers.com en andere webshops) jaren geleden voor 540 miljoen dollar verkocht. Hij wordt daarbij naar verluidt dus gesteund door de Chinese e-commerce gigant Alibaba, dat met 11main.com al een eigen e-commerce site voor de Amerikaanse markt opende.

Amazon in China
Andersom probeert Amazon een grotere stempel te drukken op de Chinese markt. Begin vorige maand werd bekend dat het Amerikaanse bedrijf een storefront heeft geopend op Tmall.com, een marktplaats van Alibaba nota bene. Amazon maakte het makkelijker voor Chinezen om producten uit andere delen van de wereld te kopen online. Het ‘geïmporteerde aanbod’ op Amazon.cn is in een half jaar tijd vertwintigvoudigd, tot 1,6 miljoen items.