Twinkle | Digital Commerce

Drie kwart van consumenten wil auto volledig online kopen

2017-11-09
180102
  • 1:44

Consumenten staan wereldwijd zeker open voor het volledig online aanschaffen van een nieuwe auto. Dat blijkt uit onderzoek van Accenture. 75 procent zegt wel te willen overwegen om het gehele koopproces online te doorlopen.

Coleman Parkes Research vroeg in opdracht van Accenture zo’n 10 duizend consumenten uit de landen Brazilië, China, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Japan en de Verenigde Staten naar hun wensen rond de aanschaf van een auto.

Volledige koopproces
80 procent van de consumenten gebruikt nu al een vorm van digitale technologie in het voorbereidende stadium van de koop. De auto wordt vervolgens nog veel bij de dealer gekocht. 75 procent van de respondenten geeft echter wel aan het koopproces enkel online te willen doorlopen als daar de mogelijkheid voor was. Dit houdt ook de onderhandeling over de auto, financiering en thuislevering van de auto in.

Online veiling
69 procent van de consumenten zegt al eens een auto online te hebben gekocht of de daadwerkelijke koop in de toekomst online te willen maken (na eventuele offline research). 63 procent zegt interesse te hebben in een online veiling voor nieuwe auto’s. 46 procent zou tweedehandsjes wel via een digitale veiling willen kopen.

Virtuele demonstratie
Om al deze consumenten tegemoet te komen, dienen dealers hun omnichannel ervaring te verbeteren, meldt Accenture. Het zoeken naar een auto moet vereenvoudigd worden, net als het vinden van informatie over de auto. Consumenten zijn geïnteresseerd in virtuele demonstraties (bijvoorbeeld op zuilen in de fysieke winkel) en meer vergelijkingswebsites voor auto’s.

Geen chatfunctie
Ondanks dat het contact met dealers belangrijk blijft, zitten consumenten volgens het onderzoek tijdens het koopproces het minst te wachten op een chat met de autoverkoper. Zij zijn tijdens dit proces wel vooral gevoelig voor koopjes; extra opties die tegen dezelfde, hogere prijs geïnstalleerd kunnen worden, zijn niet in trek. De standaard tegen een lagere prijs is populairder.

Het volledige onderzoek van Accenture kunt u hier vinden. Het bedrijf zette onder andere ook de resultaten voor de consumenten in de acht verschillende landen uiteen.

Lees meer:
- Nieuwe auto’s: veel klikken weinig kopen (30-12-2014)