Twinkle | Digital Commerce

‘Bol.com op alle fronten sterkste retailmerk van Nederland’

2017-11-08
180101
  • 1:38

Ahold, de nummer 1 van de Twinkle100, heeft met Bol.com en Albert Heijn de twee sterkste retailmerken van Nederland in huis. Het is een teken des tijds dat een webwinkel de merkenlijst van Hendrik Beerda Brand  Consultancy aanvoert.

Bol.com is ‘op alle fronten’ het sterkste retailmerk van Nederland, concludeert Hendrik Beerda op basis van zijn Retail Merkenonderzoek 2015, waartoe 1.875 Nederlanders zijn ondervraagd. ‘Bol.com is niet alleen de bekendste, maar ook de meest gewaardeerde winkel van Nederland. Bovendien voelen Nederlanders zich het sterkst verbonden met dit online warenhuis.’

Top 10
Bol.com is de enige retailer in de top 10 zonder fysieke verkooppunten. Europa’s beste webwinkel houdt de populairste fysieke formules op behoorlijke afstand in dit onderzoek.

De volledige top 10 ziet er als volgt uit:

  1. Bol.com (index 100)
  2. Albert Heijn (95)
  3. Kruidvat (94)
  4. Hema (93)
  5. Ikea (89)
  6. Action (89)
  7. Lidl (88)
  8. Blokker (87)
  9. Gamma (83)
  10. Jumbo (79)

Geen webwinkel
Van de tien sterkste retailmerken uit het onderzoek verkopen er twee (Action en Lidl) niet online. Een aantal andere partijen, waaronder Ikea, Gamma en Jumbo, is daar nog niet langer dan twee jaar serieus mee bezig.

'Beste winkel'
‘Ondanks de relatief korte historie wordt Bol.com gezien als de winkel die het retailvak het best beheerst’, constateert Beerda. Dat is precies de boodschap die Daniel Ropers, managing director van Bol.com, al jaren over de bühne brengt: ‘Wij willen de beste winkel zijn.’ De missie is buiten de Randstad nog niet volbracht, want daar moet de webwinkel Kruidvat nog als sterkste retailmerk voor zich dulden. Overigens komt Bol.com ook als retailer met de ‘hoogste groeiverwachting’ uit de bus, ver vor Action, Lidl en andere merken.

Kansen voor V&D
Meer resultaten uit het onderzoek van Hendrik Beerda, onder andere over het (gebrek aan) onderscheidend vermogen van een aantal bekende namen uit de winkelstraat en de ‘interessante kansen’ van V&D vindt u op de site van de consultant.