Twinkle | Digital Commerce

Brussel maakt werk van cross-border e-commerce

2017-11-11
180101
  • 2:31

Harmonisatie van regels over online verkoop, een consultatie over internationale pakketbezorging, een verbod op commerciële geoblocking, gelijke btw-drempels én een onderzoek naar concurrentiebeperking moeten cross-border e-commerce in de EU helpen bevorderen.

Slechts 15 procent van de consumenten koopt online in een ander EU-land (zie factsheet, pdf). ‘Dat is ook niet vanzelfsprekend als de leveringskosten hoger kunnen uitvallen dan de prijs van het product zelf’, wees de Europese Commissie eerder dit voorjaar al op een van de grootste barrières.

Digitale agenda
Het dagelijks bestuur van de Europese Unie heeft vanmiddag concrete plannen (pdf) gepresenteerd om te komen tot een digitale interne markt, naar eigen zeggen 'één van haar topprioriteiten'. Binnen die digitale agenda ligt er veel nadruk op het bevorderen van cross-border e-commerce.

Er zijn in totaal 16 maatregelen aangekondigd, die de Europese Commissie eind 2016 doorgevoerd wil zien. Ze zijn onderverdeeld in drie pijlers op de digitale agenda:

  1. Betere toegang tot digitale goederen en diensten voor consumenten in heel Europa;
  2. Gunstige en gelijke voorwaarden voor digitale netwerken en innovatieve diensten;
  3. Een maximaal groeipotentieel voor de digitale economie.

Nieuwe regels voor e-commerce
‘Regels die grensoverschrijdende e-commerce gemakkelijker maken’, staan als allereerste maatregel (onder pijler 1) genoemd. Voor de hele EU komen er duidelijke uniforme regels over de online verkoop van zowel fysieke als digitale producten. Ook de handhaving daarvan krijgt extra aandacht. Dit moet ondernemers in verschillende lidstaten gelijke kansen geven en het consumentenvertrouwen van EU-burgers bevorderen.

Consultatie over pakketbezorging
De Europese Commissie streeft onder meer ook naar meer kwalitatieve, beter betaalbare pakketbezorging over de Europese binnengrenzen. Daartoe is een publieke consultatieronde gestart, waaraan ieder die dat wil tot eind juli kan bijdragen.

Geoblocking aan banden
De Europese Commissie wil een eind maken aan ‘ongefundeerde geoblocking’, omschreven als ‘een discriminerende praktijk die om commerciële redenen wordt toegepast, waardoor consumenten op basis van hun locatie geen toegang krijgen tot een website of worden doorgestuurd naar een lokale webwinkel met andere prijzen’. De Commissie zal in de eerste helft van volgend jaar wetsvoorstellen indienen om ongerechtvaardigde geoblocking (‘typisch voor de interneteconomie’) aan banden te leggen.

Btw-drempel overal gelijk
Een andere maatregel ziet op de modernisering van de volgens sommigen ‘volslagen onwerkbare’ belastingregels. ‘De btw-drempel wordt overal gelijk, zodat kleinere start-ups gemakkelijker via internet kunnen verkopen', aldus de Commissie. 

Onderzoek naar concurrentiebeperking
Verder heeft de Europese Commissie vandaag officieel een onderzoek geopend naar ‘mogelijke concurrentieproblemen’ in de online handel binnen de EU. In het kader daarvan werden eerder al invallen gedaan bij verkopers van consumentenelektronica. Vandaag schrijft de Commissie dat het onderzoek ‘wordt toegespitst op door ondernemingen ingevoerde belemmeringen voor de grensoverschrijdende handel in goederen en diensten die het meest via het internet worden verhandeld: elektronica, kledij, schoenen en digitale inhoud.’

Roadmap
Hieronder vindt u roadmap (pdf') waarin de verschillende plannen visueel zijn samengevat:

Ecommerce Europe
Ecommerce Europe reageert positief op de 'progressie' die de Europese Commissie heeft gemaakt. Over het algemeen ondersteunt de belangenkoepel de manier waarop het bestuur van de EU de belangrijkste uitdagingen aan wil gaan. Ecommerce Europe stelde vorige week al een zogenoemd Priority Paper (pdf) op om cross-border e-commerce in Europe te bevorderen.
 
Lees ook: Digitale economie prioriteit in EU-voorzitterschap Nederland (5 februari 2015)