Twinkle | Digital Commerce

MS Mode blij met omnichannel klanten

2017-11-08
160153
  • 1:30

Klanten van MS Mode die zowel online als offline shoppen besteden gemiddeld drie keer zoveel als klanten die alleen online kopen. Ze geven ook anderhalf keer zoveel uit als pure fysieke winkelklanten. ‘De omnichannel klant koopt vooral váker.’

Dat zei directeur marketing & e-commerce Noor de Bruijn vanmiddag op een congres in het kader van Shopping Tomorrow. Ze benadrukte na haar presentatie dat de genoemde cijfers zijn gebaseerd op klanten met een MS Mode Card, vaste klanten dus. Dat maakt de bestedingsverschillen volgens haar des te opvallender en de investeringen in omnichannel bewezen de moeite waard.

Tablets
De Bruijn werkte de afgelopen jaren aan de uitrol van de omnichannel-strategie van MS Mode, aanbieder van betaalbare mode voor ‘curvy’ vrouwen. Een van de elementen is de introductie van internet op de winkelvloer. ‘Eerst hebben we een pilot met losse tablets gedraaid in 10 winkels’, aldus De Bruijn op Nyenrode. ‘We zagen de winkelomzet in sommige gevallen met 7 tot 8 procent stijgen, maar we merkten dat losse tablets ook veel nadelen met zich meebrengen. Uit veiligheidsoverwegingen hielden winkelmedewerkers de apparaten bijvoorbeeld bewust uit het zicht en de batterij van zowel de tablets zelf als de pinkastjes gaat niet veel langer dan een dag mee.’

Zuilen
In een tweede pilot werd daarom gebruik gemaakt van zuilen op winkelvloer met grotere vaste schermen. De Bruijn, gekscherend: ‘Die zijn zwaar genoeg om niet zomaar mee te kunnen nemen.’ De bestedingen op de winkelvloer gingen nog verder omhoog dan in de pilot met losse tablets. ‘Daarom hebben we voor zuilen gekozen, die nu al in 75 (van de ruim 400 red.) van onze winkels staan. Dankzij de koppeling van systemen kunnen winkelklanten daar direct aankopen op afrekenen met hun pinpas.’