Twinkle | Digital Commerce

‘We stevenen af op een dataoligopolie’

2017-11-08
180101

De voordelen die fysieke retailers nu nog hebben op pure online spelers, verdwijnen. De toekomst van retail draait om data, aldus hoogleraar marketing en retail Kitty Koelemeijer. Ze verwacht een concentratie bij grote spelers: ‘Het is ontzettend moeilijk om daar tegen te concurreren.’

Dat zei Nyenrodes Koelemeijer vanochtend op een congres in het kader van ShoppingTomorrow. Ze noemde drie grote voordelen van fysieke retail die aan erosie onderhevig zijn. ‘Denk maar niet dat je er als fysieke retailer nog lang van kunt genieten.’

Directe bevrediging
Koelemeijer begon vanochtend met instant gratification. ‘Online moet je altijd wachten, terwijl je een product uit de winkel zo kunt meenemen. Maar same day delivery komt op. Denk aan de drones van Amazon en bijvoorbeeld aan UberRush.’

Schatzoeken
De mogelijkheid tot schatzoeken is volgens Koelemijer een tweede incentive voor fysiek winkelen. ‘Er is een verkoper aanwezig, producten zijn aantrekkelijk uitgestald en er worden onverwachte combinaties gemaakt.’ De opkomst van e-commerce partijen die dozen versturen met persoonlijke en/of verrassende inhoud toont volgens Koelemeijer aan dat een treasure hunt ook online kan plaatsvinden.

Virtual reality
Een derde voordeel van fysieke winkels is dat nu eenmaal niet alles te digitaliseren valt, aldus Koelemeijer. ‘Boeken wel bijvoorbeeld, mode niet.’ Maar virtual reality dicht het gat tussen de fysieke en de online wereld. ‘Ik las laatst dat zelfs empathie is aan te leren via virtal reality.’

Data, distributie, devices
De retailtoekomst is primair online. Koelemeijer voegde toe dat de e-commerce wereld tegenwoordig draait om de ‘drie D’s', te weten data, distributie en devices. Ze noemt respectievelijk Google, Amazon en Apple als exponenten, maar deze grote drie bewegen zich steeds meer in elkaars vaarwater.

Oligopolie
Van de drie genoemde D’s zal data de belangrijkste blijken volgens Koelemeijer. ‘Het meest bepalende voor de toekomst van retail is vervolgens het antwoord op de vraag of data ook werkelijk volledig door platforms geëxploiteerd kunnen worden en bewaard mogen blijven. Als dat zo is, en ik verwacht dat we daar op afstevenen, dan krijgen we een dataoligopolie. Niet alleen in de retail, maar ook in andere sectoren als de gezondheidszorg. Grote partijen kunnen kunstmatige intelligentie toepassen op die bergen met data en zo kunnen ze hun voorsprong steeds verder uitbreiden. Het is ontzettend moeilijk om daar tegen te concurreren, offline én online.’