Twinkle | Digital Commerce

Retailers zien geen bedreiging in marktplaatsen

2017-05-27
180101

Marktplaatsen hebben in 2020 bijna 40 procent van de e-commerce markt in handen, vier keer zoveel als nu. Die verwachting spreken internationale retailers uit in een nieuw rapport. Opvallend: de meeste ondernemers zijn niet bang dat de groei van marktplaatsen hun omzet kost.

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retail aan Nyenrode Business Universiteit, en Jorij Abraham van de Ecommerce Foundation presenteerden de onderzoeksresultaten vandaag op de Global E-commerce Summit in Barcelona. 231 retailers, 43 retailconsultants en ongeveer dertig ceo’s leverden de input voor het rapport met de titel ‘Rise of the global market places’.

Aandeel van marktplaatsen
Hoofdconclusie uit het onderzoek: retailers zien hun eigen toekomst met veel vertrouwen tegemoet. Hoewel marktplaatsen volgens hen zullen groeien naar een marktaandeel van 39 procent in 2020 (versus nog geen 10 procent nu), verwachten de meeste retailers zelf ook te zullen groeien.

Impact op retailers
De retailers uit het onderzoek beoordelen de toekomstige impact van marktplaatsen op de meeste aspecten van hun business als neutraal of positief:


Marge voor bereik
Uit de figuur hierboven blijkt dat retailers bereid zijn wat marge in te leveren, om hun merk via marktplaatsen te versterken en nieuwe en meer tevreden klanten aan zich te binden. Ze verwachten ook dat ze op de meeste punten het betere alternatief voor marktplaatsen zullen blijven, met name als het aankomt op customer experience en service.

Overschatting
Abraham en Koelemeijer constateren dat online verkopers zichzelf overschatten. Eerstgenoemde: ‘Volgens de respondenten kunnen platformen als Amazon en Alibaba uitstekend helpen bij de groei van de binnen- en buitenlandse omzet van retailers en merken, aangezien ze meer klanten weten te bereiken. Maar omdat marktplaatsen een hoge prijs rekenen voor hun diensten, nemen zij een groot deel van de marges en winst in.’

Samenwerken, specialiseren, merk bouwen
Uit het onderzoek komt naar voren dat retailers het liefst willen samenwerken met marktplaatsen, in plaats van deze te ontkennen of afgeschrokken de stekker uit de eigen handel te trekken. Uit de gesprekken met de ceo’s komen drie adviezen naar voren voor de omgang met marktplaatsen: allereerst moeten retailers en merken deze zeker inzetten om hun markt uit te breiden, en om ze te leren kennen. Verder doen ze er goed aan zich te specialiseren, in het besef dat hun rol in de supply chain kleiner zal worden. Tenslotte zouden ze een ‘merk met een hart’ moeten bouwen om onderscheidend te blijven.

U kunt het rapport Rise of the global market places hier opvragen. Een light-versie is kosteloos beschikbaar.

Lees ook: