Twinkle | Digital Commerce

Asos hervindt pad naar internationale groei

2017-05-27
180101
  • 1:21

Asos heeft in de afgelopen vier maanden 21 procent meer omzet geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei zit er weer goed in bij de Britse fashion pure player, ook internationaal. Asos heeft inmiddels bijna 10 miljoen actieve klanten.

Asos’ totale omzet in de maanden maart tot en met juni kwam uit op bijna 397 miljoen Britse pond. De internationale verkopen tekenden voor ruim de helft (57 procent) daarvan. De binnenlandse bestedingen groeiden sneller (27 procent versus 16 procent), maar het is Asos wel gelukt om de cross-border omzet weer goed te doen groeien.

Groei over de grens
Jarenlang groeide Asos ('free delivery worldwide' en sinds begin dit jaar 'free returns' in onder andere Nederland) vooral buiten Groot-Brittannië hard. De buitenlandse omzet stevende de binnenlandse ruim voorbij, maar vorig jaar kwam de klad in de internationale verkoop. Die nam eind vorig jaar zelfs af, om daarna weer op te krabbelen. Met de nu gerapporteerde toename, van 16 procent, groeit Asos internationaal op zijn minst weer met de markt mee. Bij constante wisselkoersen was de groei op 23 procent uitgekomen:

Prijskoers
Volgens ceo Nick Robertson werpt de scherpere prijskoers van Asos zijn vruchten af. Hij verwacht heel 2015 af te kunnen sluiten met een omzetgroei van 15 tot 20 procent, bij een winstmarge van ongeveer 4 procent.

Strategie
Asos streeft naar mondiaal marktleiderschap in mode voor twintigers. In een presentatie (pdf) wordt de strategie als volgt gevisualiseerd:


 
Lees ook: Asos komt met eigen mode-app voor Apple Watch (23 april 2015)