Twinkle | Digital Commerce

Royal Mail investeert in Tinder-app voor mode Mallzee

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:32

De Britse Royal Mail heeft een aandeel gekocht in de e-commerce startup Mallzee. Het bedrijfje laat consumenten op een Tinder-achtige manier producten keuren en kopen op hun mobiele apparaat.

Royal Mail stopt samen met andere investeerders in totaal 2,5 miljoen pond (3,6 miljoen euro) in het drie jaar oude bedrijf achter de app Mallzee. De applicatie bevat de producten van ruim honderd retailers die door gebruikers gekeurd worden. Net als bij Tinder swiped de consument naar links of naar rechts voor respectievelijk afwijzen of goedkeuren. Vervolgens kunnen de producten gekocht worden in de webwinkel van de retailer.

Stoel in het bestuur
Royal Mail en Mallzee krijgen dagelijks met elkaar te maken, zo meldt The Wall Street Journal. Een representive van het Britse postbedrijf krijgt een stoel in het bestuur van Mallzee. ‘Door dagelijks met Mallzee te werken, krijgen wij inzicht in een snel groeiende sector’, aldus een woordvoerster van Royal Mail tegen de nieuwssite. Zij bedoelt hiermee de stijging van het aantal shopping apps in Groot-Brittannië.

Toegang tot adressenboek
Mallzee krijgt op zijn beurt toegang tot het adressenboek van Royal Mail om nieuwe retailpartners aan te trekken. Het bedrijf achter de app haalt zijn inkomsten uit commissie van retailers, advertenties en de data die het genereert van gebruikers. Deze gedragsdata interpreteren partners als klantfeedback op hun producten.

Geen pakketverzending
Volgens de woordvoerster van Royal Mail gaat het postbedrijf geen online orders voor Mallzee bij consumenten thuis leveren. Mallzee werd in 2012 opgericht en heeft momenteel zestien werknemers. Het ontving in zijn jonge bestaan een totale investering van 3 miljoen pond.

Offline benaderen om online
Onlangs startte Royal Mail een actie met het thuis benaderen van Britten die online hun winkelwagen hadden verlaten. Samen met een ‘bekende Britse webwinkel’ bezorgt het fysieke reclamefolders van de shop met daarop een gepersonaliseerde aanbieding.