Twinkle | Digital Commerce

Instagram laat consument kopen vanuit advertentie

2017-05-27
180101
  • 1:06

Consumenten op Instagram krijgen binnenkort de mogelijkheid om producten vanuit advertenties te kopen. Dat heeft de chief operating officer (coo) van moederbedrijf Facebook aangekondigd.


Instagram boort met advertenties op het platform een nieuwe inkomstenbron aan. Met ruim 300 miljoen gebruikers wereldwijd wordt het voor bedrijven zeer aantrekkelijk om hun geld bij Instagram uit te geven.

Inkomsten
Onderzoeksbureau eMarketer verwacht dat de Facebook-dochter in 2017 zo’n 2,81 miljard dollar aan omzet uit mobiele advertenties haalt. Dat is ruim 10 procent van Facebook’s totale omzet uit advertenties dat jaar. In 2016 staat de Instagram-teller naar schatting op 1,48 miljard dollar.

Carrousel
Naast standaardadvertenties (zie hieronder), kunnen bedrijven straks ook adverteren in een carrousel, schrijft MarketingTribune. Daarin staan meerdere producten in één post. Volgens Retail Dive test het Amerikaanse merk Banana Republic deze carrousel sinds enkele maanden. De afgebeelde artikelen zijn gelinkt aan een checkoutpagina.

Facebook en koopknop
Moederbedrijf Facebook test al enige tijd een koopknop in advertenties. Een geselecteerde groep Amerikaanse bedrijven heeft de button al een jaar in hun uitingen. Tot nu toe is er niks bekend over de uitrol van de optie naar alle advertenties op het platform. Andere techbedrijven die brood zien in een koopknop zijn Google, Twitter en Pinterest.