Twinkle | Digital Commerce

Van den Ende & Deitmers start tweede internetfonds

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:31

Van den Ende & Deitmers, de participatiemaatschappij van Joop van den Ende en Hubert Deitmers, start een tweede fonds voor ondernemingen in de internetbranche. Het fonds van 107 miljoen euro heeft investeerders van onder andere Drukwerkdeal en Eyeworks.

Bij de aankondiging van Fund II melden de oprichters de naam van de participatiemaatschappij te hebben veranderd in Endeit Capital. Tot het investeringsportfolio van Fund I behoorden onder andere Albumprinter, Paylogic, Hyves, Unamic, Eyeworks, Metrixlab, Improve Digital en Centralpoint, bedrijven die stuk voor stuk werden verkocht aan grote concerns.

Eyeworks en Drukwerkdeal
Drie van hen - Eyeworks, Metrixlab en Improve Digital - steken nu een deel van hun verkoopopbrengst in de tweede investeringsronde van Endeit. Onder de geldschieters is ook Marco Aarnink, die in maart zijn eigen bedrijf Drukwerkdeal verliet.

Connected consumer
‘Vanuit het thema “the connected consumer” richt het fonds zich hoofdzakelijk op bedrijven die actief zijn op het gebied van digitale media & marketing, online commerce & services, edtech en mobiel’, zo staat in het persbericht van Endeit. Het fonds is bedoeld voor ondernemingen in de Benelux en Duitsland.

‘Nog zat groeipotentie’
Net als anderhalf jaar geleden, zegt Deitmers dat er nog zat groeipotentie is voor de online retailmarkt. ‘We staan echt aan het begin van de digitale evolutie’, zegt hij. ‘Een mooi voorbeeld is dat in de Nederlandse retail nog maar zo’n 5 procent online wordt verkocht -exclusief reizen en tickets - terwijl er toch al vele grote online spelers actief zijn. Ik voorzie dat dit percentage in de komende drie tot vier jaar op zijn minst gaat verdubbelen. Ik ben er van overtuigd dat tal van interessante internetbedrijven de komende jaren een sterke groei kunnen laten zien. We willen hen met dit tweede fonds daar graag bij helpen.’