Twinkle | Digital Commerce

Directe bezoekers duurder uit in Duitse shops

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:35

Een aankoop doen zonder vooraf Google te raadplegen, kan webshoppers duur komen te staan. Bij Lensbest en Mister Spex in Duitsland krijgt verkeer via Google Shopping een lagere prijs voorgeschoteld dan directe bezoekers.

Dat blijkt uit een inventarisatie van Etailment. Dynamic pricing is in opkomst. Online retailers laten hun consumentenprijzen onder andere afhangen van inkooptarieven, de actuele vraag, de prijzen van concurrenten en het weer.

Drie jaar geleden was het nog nieuws dat Orbitz duurdere hotels voorschotelt aan Apple-gebruikers (Mac) dan aan Windows-gebruikers, omdat ze gemiddeld 30 procent meer besteden per overnachting. De prijs voor een kamer was overigens voor iedereen gelijk. In de jaren die volgden zijn segmentatie en personalisatie gemeengoed geworden. Zo bieden Bol.com en Wehkamp.nl zo’n beetje iedere bezoeker ‘zijn eigen homepage’.

Prijsdiscriminatie
Gevoeliger wordt het als prijzen wel verschillen voor verschillende (groepen) kopers. Prijsdiscriminatie is bijvoorbeeld mogelijk per locatie, device, browser, of per acquisitiekanaal. Uit de test van Etailment blijkt dat hetzelfde doosje lenzen bij Mister Spex euro's goedkoper is voor bezoekers via Google Shopping dan voor directe bezoekers:

Via Google Shopping

Direct

Lensbest
Mister Spex is ook actief in ons land (zie het interview in het nieuwe nummer van Twinkle), maar de prijsverschillen duiken hier niet op. Onbekend is hoeveel webshops Etailment onder de loep heeft genomen, duidelijk is wel dat ook Lensbest aanmerkelijk meer rekent aan directe Duitse bezoekers dan aan Google-verkeer.

Verkapte korting
Om goed uit de verf te komen in prijsvergelijkingen, lokken Mister Spex en Lensbest webshoppers met verkapte korting naar hun sites. Mensen die het domein direct bezoeken, waaronder vaste klanten, zijn dus duurder uit dan shoppers die nota bene tegen betaling naar de aanbieder zijn getrokken.

Geen argumenten
In een reactie aan Etailment heeft managing director Mirko Caspart gezegd dat Mister Spex alle klanten regelmatig interessante prijsvoordelen biedt, zowel nieuwe als bestaande. Argumenten voor de prijsdiscriminatie noemde hij niet.