Twinkle | Digital Commerce

Nieuw groeigeld voor online discounter Lesara

2017-05-27
180101
  • 1:57

Lesara heeft in een nieuwe financieringsronde 15 miljoen euro opgehaald voor verdere groei. Sinds begin juni is de online discounter actief in ons land. ‘Voor de investeerders waren de groeicijfers in Nederland belangrijk.'


Dat laat de startup weten aan Twinkle. Lesara, dat nu 120 mensen aan het werk houdt, verbindt Chinese producenten van kleding en andere artikelen aan Europese consumenten. In de eerste helft van dit jaar lag de omzet 500 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, aldus ceo Roman Kirsch. Behalve in Nederland zette het Duitse Lesara inmiddels voet aan de grond in Italië, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland.

Nieuwe en bestaande investeerders
De injectie van 15 miljoen euro (serie B) komt van het Scandinavische VC Northzone en mede-investeerder Vorwerk Ventures. Ook Lesara’s bestaande investeerders, waaronder Mangrove Capital, nemen deel aan de financieringsronde. Roman Kirsch: ‘Samen met onze nieuwe en oude investeerders komen we grote stappen dichterbij ons uiteindelijke doel: iedereen overal snel toegang te geven tot geweldige mode- en lifestyle-producten voor een betaalbare prijs.’

Early adaptors
De goede groei in Nederland – ‘de eerste maanden waren een enorm succes’ - smaakt naar meer. Lesara ziet ons land als een voorbeeld voor andere landen, omdat Nederlandse consumenten early adaptors zouden zijn. Naar welke landen Lesara het eerst wil uitbreiden is niet bekend.

Sander van Bladel
Om de groei hier door te zetten is Sander van Bladel aangenomen als countrymanager voor Nederland. Hij laat optekenen dat in de eerste weken na de start meer dan tienduizend orders werden geplaatst op Lesara.nl.

Retehip en übergoedkoop
Lesara claimt veel hipper en goedkoper te zijn dan de concurrentie in de winkelstraat (het noemt zelf H&M en Zara). Over hoe de startup dat voor elkaar krijgt zei oprichter Kirsch eerder: ‘We werken direct met fabrieken samen, zonder middlemen. Zij kunnen zich weer helemaal concentreren op productie. Op ons verzoek gaan ze aan de slag met de trends die wij signaleren. Ze maken in nauw overleg items die én cool én zeer scherp geprijsd zijn, onder één van onze private labels of merkloos. Artikelen gaan na productie naar ons centrale Chinese distributiecentrum, waar ze grondig worden gecontroleerd en gefotografeerd voor ze naar ons dc in Duitsland worden gestuurd.’

Zalando
Kirsch spiegelt zich graag aan Zalando, een andere Duitse online modeverkoper. ‘Wij spelen echter een ander spel, in een ander segment: lager, maar misschien ook nog wel groter.’