Twinkle | Digital Commerce

Betaalmonitor: groei voor iDeal, PayPal en AfterPay

2017-10-05
180101
  • 1:44

Het belang van iDeal, PayPal en AfterPay op de Nederlandse online betaalmarkt is gegroeid, ten kosten van de acceptgiro. Er werd in de eerste helft van dit jaar iets vaker op de smartphone afgerekend dan een jaar eerder, de mobiele bonbedragen namen wel flink toe.

Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde eCommerce Payment Monitor. Het onderzoek, uitgevoerd door GfK in samenwerking met belangenvereniging Thuiswinkel.org en iDeal, biedt inzicht in het gebruik van online betaalmethoden in Nederland.

De taartdiagrammen hieronder bieden direct inzicht in de ontwikkeling van het gebruik van de verschillende online betaalmethoden:


IDeal meer mobiel gebruikt
Te zien is dat iDeal, als gezegd betrokken bij het onderzoek, nog dominanter is geworden. In de eerste helft van dit jaar werd 56 procent van de in totaal 67 miljoen webaankopen via iDeal afgerekend. De groei is vooral te danken aan het toegenomen gebruik van iDeal voor mobiele betalingen; het aandeel op smartphones groeide van 25 naar 35 procent. Anders dan vorig jaar wordt inmiddels ruim de helft van de tablet-aankopen met iDeal afgerond.

Groei voor PayPal en AfterPay, halvering voor acceptgiro
Na iDeal is de creditcard de meest gebruikte betaalmethode, voor de machtiging. De aandelen van deze betaalwijzen bleven met respectievelijk 12 en 6 procent gelijk aan die van vorig jaar. PayPal wist zijn aandeel te vergroten (van 4 naar 5 procent), AfterPay was in de eerste helft van dit jaar goed voor 1,4 miljoen betalingen ofwel 2 procent van de transacties. Het aandeel van de acceptgiro halveerde van 8 naar 4 procent.

Mobiel betalen
Uit de eCommerce Payment Monitor blijkt dat 77 procent van de betalingen in de eerste helft van dit jaar nog op desktops en tablets werd gedaan. Het aandeel van tablets stabiliseerde op 14 procent, dat van smartphones groeide van 5 naar 6 procent. De gemiddelde mobiele orderwaarde groeide aanmerkelijk harder; op een tablet werd gemiddeld 98 euro afgerekend, 21 procent meer dan een jaar geleden, op smartphones werd gemiddeld 55 euro afgetikt, een stijging van 27 procent.