Twinkle | Digital Commerce

Bol.com: ‘Wij verstrekken geen klantdata voor jacht op zwartspaarders’

2017-11-11
180101
  • 1:28

Diverse webwinkels zijn door de Belastingdienst benaderd om mee te werken aan de jacht op zwartspaarders. Zij werden verzocht om hun klantdata aan de fiscus te verstrekken, iets wat Bol.com-directeur Daniel Ropers een doorn in het oog is.

De Belastingdienst verzamelde de afgelopen drie jaar alle transactiegegevens van betalingen in Nederland met buitenlandse betaalkaarten. Om deze gegevens te controleren, wil de fiscus kaartnummer, bedrag en datum van de transactie koppelen aan de klantgegevens van Nederlandse webwinkels. Bol.com zou volgens de Belastingdienst één van de webwinkels zijn die hier onlangs aan mee heeft gewerkt.

Privacy
‘Dit klopt niet’, zegt Ropers nu in De Telegraaf (Blendle). Bol.com heeft niet meegewerkt aan het onderzoek naar zwartspaarders, verzekert hij. Het informatieverzoek druist namelijk in tegen de internationale privacystandaard voor de verwerking van creditcardgegevens, waar Bol.com aldus Ropers achter staat.

Nieuwe koers
Dat de Belastingdienst alles inzet om zwartspaarders op te sporen, wordt ook door juristen veroordeeld. Zij spreken van een pure ‘fishing expedition’. Ropers denkt zelf nog een dwangsom te verwachten en waarschuwt vakgenoten: ‘Als dit de nieuwe koers wordt, dan raakt het niet alleen ons, maar iedereen die via de elektronische weg betaalt.’

In het jubileumnummer van Twinkle (9-2015, verschijnt op 10 november) leest u een uitgebreid interview met Daniel Ropers over de toekomst van retail.

UPDATE (3-11-2015): Navraag bij Wehkamp en Coolblue leert dat Wehkamp naar eigen zeggen niet benaderd is voor de jacht op zwartspaarders. 'We zijn voor dit onderzoek niet door de Belastingdienst benaderd, maar in het algemeen kan ik aangeven dat de privacy van onze klanten voor ons de allerhoogste prioriteit heeft', laat een woordvoerder van het online warenhuis weten. Coolblue kon (nog) niet met een reactie komen.