Diverse webwinkels zijn door de Belastingdienst benaderd om mee te werken aan de jacht op zwartspaarders. Zij werden verzocht om hun klantdata aan de fiscus te verstrekken, iets wat Bol.com-directeur Daniel Ropers een doorn in het oog is.
De Belastingdienst verzamelde de afgelopen drie jaar alle transactiegegevens van betalingen in Nederland met buitenlandse betaalkaarten. Om deze gegevens te controleren, wil de fiscus kaartnummer, bedrag en datum van de transactie koppelen aan de klantgegevens van Nederlandse webwinkels. Bol.com zou volgens de Belastingdienst één van de webwinkels zijn die hier onlangs aan mee heeft gewerkt.
Privacy
‘Dit klopt niet’, zegt Ropers nu in De Telegraaf (Blendle). Bol.com heeft niet meegewerkt aan het onderzoek naar zwartspaarders, verzekert hij. Het informatieverzoek druist namelijk in tegen de internationale privacystandaard voor de verwerking van creditcardgegevens, waar Bol.com aldus Ropers achter staat.
Nieuwe koers
Dat de Belastingdienst alles inzet om zwartspaarders op te sporen, wordt ook door juristen veroordeeld. Zij spreken van een pure ‘fishing expedition’. Ropers denkt zelf nog een dwangsom te verwachten en waarschuwt vakgenoten: ‘Als dit de nieuwe koers wordt, dan raakt het niet alleen ons, maar iedereen die via de elektronische weg betaalt.’
In het jubileumnummer van Twinkle (9-2015, verschijnt op 10 november) leest u een uitgebreid interview met Daniel Ropers over de toekomst van retail.
UPDATE (3-11-2015): Navraag bij Wehkamp en Coolblue leert dat Wehkamp naar eigen zeggen niet benaderd is voor de jacht op zwartspaarders. 'We zijn voor dit onderzoek niet door de Belastingdienst benaderd, maar in het algemeen kan ik aangeven dat de privacy van onze klanten voor ons de allerhoogste prioriteit heeft', laat een woordvoerder van het online warenhuis weten. Coolblue kon (nog) niet met een reactie komen.
Hulde aan Ropers !!
Ik ben blij dat men hier tegen verzet!
Gaat mij niet zo zeer dat men zwartspaarders wil aan pakken. Maar het feit dat iedereen die met zo'n kaart betaald als verdachten word aangemerkt!!
Makkelijk zeggen natuurlijk. Feit is wel dat het moederbedrijf wel aan dergelijke controles heeft meegewerkt waarbij een uitkeringsfraudeur door de mand viel met zijn uitgave patroon via de AH bonuskaart en daadwerkelijk is veroordeelt. Dat had nog niet eens te maken met een buitenlandse constructie maar puur met transactionele data die opgeslagen wordt.
Goed dat men dit naar buiten brengt.
Vrijwel elk contract, algemene voorwaarden of privacy reglement kent wel een soort van clausule waarin staat dat de data niet wordt vrijgegeven tenzij men daartoe door de overheid of gerechtelijke uitspraak wordt gedwongen.
Weet niet of bol er verstandig aan doet uberhaupt de gevraagde gegevens op te slaan. Voor de administratie is het niet relevant of iemand met een creditcard of een buitenlandse bankrekening betaald. Relevant is dat betaald is, hoeveel en wat de BTW bedroeg. Voor de statistiek is het voldoende om bij te houden welke betalingswijzen gebruikt worden zonder deze aan de klant te koppelen.
Zelf slaan wij bijvoorbeeld geen betaalgegevens van klanten op. Die blijven bij de betaalprovider en zijn voor ons niet eens na te zien. Ook iDeal bijvoorbeeld verwijdert de geschiedenis uit onze account na een bepaald aantal maanden. Dus weten alleen dat betaald is en dat er bijv. met Paypal betaald werd, maar niet of daarvoor een buitenlandse creditcard gebruikt is.
Je moet als detaillist niet alles willen bewaren. Big data is de trend, maar heb je wel alle data nodig?